torsdag 26 januari 2012

Återhämtning - eller aktivitet?

Aktiviteter = allt vi gör!

Vilka aktiviteter ger då återhämtning?

 Baka bröd?

 Åka skidor?

 Laga mat?

Sticka?


Nej - inga utav dessa aktiviteter ger återhämtning - möjligtvis glädje - men de är fortfarande aktiviteter och även roliga aktiviteter tar energi!

Sömnen är den största källan till återhämtning, alltså dålig sömn ger dålig påfyllning av Flaskan. Andra källor till återhämtning är de pauser jag tar under dagen. Att jag gör avbrott före, i och/eller efter en aktivitet och känner efter hur det känns och hur jag mår (är det några trummor som låter?).

Rutiner behövs för att få till de naturliga större avbrotten, mat, mellanmål och förstås sömnen på natten. Nya rutiner eller vanor är svåra att skapa. För att något ska bli automatiskt ska man tydligen behöva göra det 30 gånger "mekaniskt". 

Här finns två övningar att jobba mekaniskt med!

Gäller att skaffa sej en mat- och sovklocka, som Skalman!


Oops! Hade visst en så klocka...hade visst inte förstått budskapet! ;-)

2 kommentarer:

  1. Jisses såå mycket klok-heter..´.
    Att sömn är en viktigt källa till återhämtning har dåå inte vården jag träffat på vetat om (ler)...eller så har de tyckt att har man småbarn = ska man sova dåligt.
    Men så i fjol hade jag en ootrolit go AT läkare som hörde att jag trots att barnen sover längre nu själv sällan får mer än max 4 timmars sömn ( i sträck)så hon skrev ut sömnpiller. Såå nu vet jag hur en riktig nattsömn kännas igen (ler)
    Kraaam C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart att man sover sämre när man har små barn - men det är skillnad om man dessutom sover dåligt i sej själv! Tack för dina kommentarer! blir glad över att du läser och reflekterar!!

      Radera

En ärlig ursäkt…

Alltså, det är dags nu. Jag måste krypa till korset och be er alla om ursäkt. Jag har varit till en sådan belastning på grund av min oerhör...