söndag 29 januari 2012

Dagens övning 3 - att duga

Denna veckans övning handlar om självkänsla - att jag duger som jag är, för att jag är människa. Det handlar inte om det jag presterar, utan om att veta vem jag är och vad jag har för förutsättningar. Vad jag behöver och hur jag ska ta hand om mej själv. Att veta vad jag ska göra för att må bra och ge mej själv det jag behöver.

Övningen går ut på att vi ska titta oss i spegeln en gång om dagen, och säga "jag duger som jag är"!

Inte så enkelt som det verkar. Genast börjar prestationsångesten ge sej till känna - duger jag när jag mår så här, jag är ju inte den jag vill vara nu, jag klarar inte av och jobba, går på sjukpenning.


Jag duger som jag är...

TROTS att...

...det snart är kväll och jag fortfarande går i pyjamas och håret på ända
...jag bad man och barn åka iväg - för att jag inte orkade annat än att vara ensam idag
...jag inte når målet, dvs 10 timmars arbetsträning i veckan till februari
...jag får leta efter orden och har dåligt minne
...mitt huvud känns som det är fullt med gröt
...jag inte är lika effektiv som jag brukar vara
...jag känner mej misslyckad
...jag inte kan göra mej själv frisk
...jag inte orkar vara den mamma och fru jag vill vara
...inte alltid älskar mej själv som den jag är just nu


4 kommentarer:

  1. (fniss)Jag hade precis "smakat" på meningen - jag duger som jag är" (fick upp ett "det gör jag inte" i huvudet) när jag läste..."inte så enkelt som det låter..." (ler)nää det är det sanerligen INTE.

    Idag kom jag på mig själv med att få prestationsångest när jag satt och ritade på skoj...va då knäppt?! Såå jag kommer att återkomma till denna övning för det här behöver jag verkligen träna på (ler)
    Kraaam C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ÄR en svår övning, alla i gruppen hade svårt med den! Skitsvår...

      Radera
  2. Man behöver inte vara utbränd för att ha problem med detta och jag tror vi är många som behöver den här övningen i dagens pressande presterar samhälle där man alltid ska göra lite mer, vara lite bättre, hinna med lite mera, vara lite snyggare och mer vältränad, lite bättre mamma, fru, svägerska, karriärist, vän etc etc etc. Jag duger som jag är, samt inte minst något som jag försöker lära mig, att klappa mig själv på axeln, vara nöjd med mig själv och det jag gör, samt se till att göra mig själv lycklig, det ansvaret kan jag inte lägga på någon annan även om jag försökt och försöker fortfarande göra det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi lever verkligen i en prestationskultur!!! så jag tror precis som du att alla skulle behöva jobba på att duga som man är - bara för att man ÄR den man är och inte för att man GÖR det man gör!

      Radera