torsdag 12 januari 2012

Flaskan

Det här är "flaskan". Vi pratar ofta om den på gruppträffarna på Stresskliniken. För mej var den en aha-upplevelse, så jag ska försöka förklara för dej - så kanske du förstår bättre hur jag mår!





Då du har en frisk energinivå (1) är flaskan full! Varje dag använder du energi ur flaskan och fyller på den igen på natten då du sover och då du tar pauser under dagen (sömnen är den största återhämtningskällan). 

Om du får en ökad belastning och sämre återhämtning, under lång tid, fylls inte flaskan på som normalt utan energinivån kryper sakta neråt. Då du når det röda strecket (4) börjar du få symptom på utmattning. Under symtomnivån sätter kroppen tydligt stopp och du har inget annat alternativ än att lyssna på kroppen, inga krafter går att mobilisera.

När du börjar återhämta dej minskar eller försvinner symptomen (2). Men observera att din energinivå då bara ligger strax över det röda strecket, flaskan är alltså inte full igen bara för att symptomen är borta!!!

Mellan din aktuella energinivå (2) och symtomnivån (4) har du din energimängd som ska räcka under en dag. Den stora utmaningen ligger i att hålla dig inom den mängd energi du har, eftersom du får tillgång till lusten och viljan (5)  igen då symtomen minskar. Men använder du mer energi än vad du har tillgång till halkar du genast ner under symtomstrecket igen.

Att acceptera den energinivå du har och att betrakta symptomen som dina vänner (som varnar om att du är ute på svag is) är ett viktigt steg på den långa vägen tillbaka att bli frisk.

Den här bilden har varit en stor hjälp för mej och många av de andra i gruppen. Det är så lätt att känna då symptomen försvinner att "Ja, nu är flaskan full! Nu kan jag göra ALLT det där som jag brukar kunna igen!" Medan sanningen är den att jag just krupit över det röda symptomstrecket och att jag i allra högsta grad behöver hushålla med den lilla energi jag har.




14 kommentarer:

  1. Väldigt bra illustration. Det är ungefär så jag tänker och försöker förstå varför jag halkar tillbaks hela tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den! Har hjälpt mej mycket som sagt...det är så svårt att veta hur mycket energi man har, och hur mycket som går åt! En ständig balansgång!

      Radera
  2. Fantasiskt bra bild. Tror ju själv att bara för att symtomen nu nästan är borta har jag fullt med energi igen. Men så är ju inte fallet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att det hjälper dej att tänka på flaskan då du behöver bromsa och vara rädd om dej!

      Radera
  3. Jättebra bild. Synd bara att inte chefer, partners och andra som är beroende av ens prestationer har kunskap om detta...att själv vara medveten om det men att inte få stöd att orka långsamt är ju en energitjuv i sig. Men jättebra bild, hoppas den kan få spridning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en bild som jag fick med mig från min gruppterapi på stresskliniken. Jag har använt den (ritat, berättat och visat) för att förklara min energinivå. De flesta fattar när de ser den - även om de inte kan känna hur vi har det. Du får gärna hänvisa de du tror behöver lära sig mer om hur det kan vara att leva med begränsad energi hit till bloggen - om du tror att det kan hjälpa.

      Radera
  4. Vilken bra beskrivning! Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tycker att den är väldigt beskrivande, har varit ett bra redskap för mig att förklara för andra...

      Radera
  5. Hihi jag har också beskrivit flaskan på min blogg. SÅ himla bra liknelse, den har hjälpt mig enormt mycket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, flaskan har hjälpt mej jättemycket! Enkel att förklara för andra också.

      Radera
  6. Roligt att jag utvecklat den här själv när jag skulle beskriva för chefen hur jag kände mig bara att jag istället för flaskan förklarade det som en mobiltelefon som bara laddas till 10% varje dag. Använder man upp de 10% innan dagen är slut så är det inte säkert att man får dessa nästa dag. Spar man på krafterna och hushåller så kan dessa 10% bli 15-20 osv men så fort man går över gränsen och bränner dagens energimängd så får man börja på en lägre nivå dagen efter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är också en bra bild. Det behövs extremt tydliga bilder att ha med i samtal om brist på energi och försämrad återhämtnigsförmåga - för det verkar vara väldigt svårt för normfungerande att förstå hur det är att leva med. Tack för att du delar med dej!

      Radera
  7. Gud vad den här bilden var ett uppvaknande för mig! Den där gnagande känslan inombords av att "varför orkar jag inte när jag ju egentligen mår bra?". Får jag hänvisa till dig och visa bilden på min blogg? Stort tack för allt du delat med dig från övningarna och träffarna på Stresskliniken, inser att jag själv hade behövt något liknande...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å, vad glad jag blir av att kunna vara till hjälp! Jag tänker ofta på flaskan. Den har hjälpt mej att förklara många gånger och faktiskt just detta att symtomen avtar innan flaskan är fylld igen, det är riktigt lurigt. (har ett nytt inlägg på samma tema på gång, men vet inte när det är klart...ett sånt där låååååångprojekt) Är glad att du hittat hit. Tror du skulle kunna ha glädje även av detta inlägg: http://livetsbilder.blogspot.se/2016/09/vardagsrehabilitering-del-2-god.html Där och i inlägget som följer har jag sammanfattat mycket av det jag själv haft nytta av under åren. Och ja, du kan använda bilden och hänvisa till mej! Kram

      Radera

Ditt ansvar - inte mitt!

För någon vecka sedan påbörjade jag en text som handlade om att vara genomskinlig och självutlämnande med syfte att uppmärksamma ett behov ...