fredag 3 februari 2012

10 råd till dej som arbetar med utmattade

Skriver detta utifrån mina egna erfarenheter och upplevelser av att leva med ett utmattningssyndrom. Det finns säkert saker att lägga till, eller saker som någon inte alls tycker stämmer! Men jag tror att många håller med mej om mina punkter.

  • kartlägg hela den utmattades vardag innan ni avgör inom vilket område rehabilitering är viktigast
  • om många aktörer är involverade kring den utmattade - se till att den utmattade inte behöver ha samordningsrollen - detta är extremt energikrävande!
    Vägen till ett tillfrisknande känns ofta lång
  • ge kortfattad muntlig information till den utmattade
  • ge samma information och eventuell kompletterande information skriftligt så att den utmattade kan gå igenom det på egen hand vid ett senare tillfälle
  • påminn gärna den utmattade om att den skriftliga informationen finns
  • ha alltid ett tydligt syfte med ett samtal (telefonsamtal eller face to face) och håll det kort och koncist
  • när du ringer, var förberedd och uppdaterad och ha aktuell information tillgänglig - den utmattade behöver använda tiden i telefonen för att prata om den aktuella situationen, att uppdatera dej om historien tar onödigt mycket energi
  • förvänta dej inte att den utmattade ska komma ihåg alla uppgifter om sin historia - minnessvårigheter är ett av symtomen
  • förkorta väntetider på besked i möjligaste mån - att vänta på besked är en stor stressfaktor och dränerar på energi som behövs till att bli frisk
  • minimera antalet aktörer runt den utmattade och försök att behålla samma personal runt personen - om personalbyte är nödvändigt är en noggrann överlämning av största vikt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om att önska bättring

Jag har insett att jag hellre önskar att människor säger att de finns med mig oavsett hur jag mår än att de önskar mig bättring. Det känns s...