torsdag 2 februari 2012

Aktivitetsbalans - pacing

I kväll orkar jag inte skriva något långt och genomtänkt. Tänkte istället dela med mej av en artikel skriven av en person som varit sjuk i ME/CFS men som tillfrisknat och som nu jobbar med att hjälpa andra med samma diagnos. Läs artikeln här.


Han skriver om att hushålla med sitt energikonto och om hur man på egen hand kan kartlägga sina "energiutsläpp" inom olika områden. Han skriver:

"Att betrakta din energi som en begränsad tillgång ger dig anledning att prioritera och medvetet välja hur du tänker använda din dyrbara resurs"

Detta tycker jag är väldigt tänkvärt - oavsett om man har ME, utmattningstillstånd eller är helt normalstörd. Det finns väl ingen människa som har obegränsad tillgång på energi? Det blir bara extra tydligt då man drabbats av energiläckage att resurserna är begränsade jämfört med förut och att alla aktiviteter liksom inte får plats som vanligt.

Förutom en kartläggningsmodell för din energiprofil ger han förslag på 9 olika sätt att hushålla med sin energi. Jag känner igen mycket både från min yrkeskunskap men även från gruppverksamheten på Stresskliniken. I dag har jag bara orkat skumma artikeln, och bara det har gett mej något, så någon dag ska jag proritera min energi på att läsa den här artikeln ordentligt.


2 kommentarer:

  1. Tänkvärd läsning (fast prestations-sessan i mig fick ågren (ler))...jag vet att om jag och min kropp ska fungera kan jag inte göra 10 saker/dag MEN ågrenen över vad andra ska tycka/tänka får mig att göra det ändå
    Fast en sak kan jag ändra på (utan ågren(ler))...att vila aktivt och inte tro att jag gör det när jag hänger framför tv (ler)

    Kraaam C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, tänkte faktiskt på dej då jag läste denna artikel - vet inte varför ;-). Kikade tom in på din blogg för att se om du hade nån mejl-adress. Tänkte kanske utmana dej på en pacing? vad sägs om det??? :-) Kram

      Radera