söndag 1 april 2012

Affektteori: Oro

Från gruppbehandlingen på Stresskliniken fick jag med mej en hel del lärdomar om affekter. Affekten är det som händer i kroppen, känslan är då man tänker att nu är jag orolig, glad, ledsen osv. Undervisningen byggdes på Tomkins affektteori.

Oro signalerar att det finns ett problem, som behöver tas i tu med, och gör oss handlingskraftiga för att vi ska lösa det. Det kan vara allt från små (vilken skjorta jag ska ha på mej) till stora saker (livsval). En svag stimulering kan skapa oros-obehag och kroppen kan kännas rastlös, motoriskt orolig, spänd eller stressad. Denna affekt kan sitta i länge och stänger inte alltid av sej själv. Ska EJ förväxlas med rädsla, som är den affekt som signalerar "var försiktig" och som skapar passivitet.

Ett utav mina personliga mål, med gruppbehandlingen, var att "hantera oro". Jag tyckte då att min oro tog för stor plats och att jag behövde hantera den på ett annat sätt.

Då jag fick mer kunskap kring teorierna kring affekten oro, och analyserade i vilka situationer jag kände oro, insåg jag att jag inte alls var orolig för mycket eller vid fel tillfällen. Nu känner jag mej bekväm med min oro och litar på att den där känslan i kroppen vill säga mej något viktigt och vill hjälpa mej att lösa problemet. Vi lever i en situation som många gånger kanske kräver mer oro än i familjer med "normalsjuk" barn.

Startskottet för mej att förlikas med att jag kunde lita på min oro var en kväll i höstas då jag kände mej sådär rastlös och spänd då sonen somnat. I huvudet snurrade bara tanken, att nu kommer sonen bli sjuk. Suckade över mej själv, och försökte stänga av känslan, men den pockade på ganska kraftigt. Då jag och mannen funderat en stund insåg vi att jag faktiskt uppmärksammat minst fem tecken, som brukar föregå en infektion och en försämring i astman. Detta gav alltså mig en känsla av oro, en relevant oro. Vi kunde inte ta bort själva grundproblemet, en förestående infektion, men däremot kunde vi förbereda oss på vad som komma skulle. Jag kunde till exempel se till att få sova ostört för att ha mer kraft dagen därpå.

Något som också hjälpt mej mycket är det flödesschema som vi fick - för att reda ut tankar om oro.

1. Ställ dej frågan - är situationen viktig?
    Nej - hantera känslan
    Ja - gå vidare till 2

2. Är min reaktion rimlig?
    Nej - hantera känslan
    Ja - gå vidare till 3

3. Kan jag förändra situationen?
    Nej - inte just nu, hantera känslan
    Ja - agera konstruktivt

4. Kan jag få känslomässigt stöd?
    Hantera krav och förväntningar, sök stöd och gemenskap 

4 kommentarer:

  1. Intressant och tänkvärt...

    Önskar er en Glad Påsk
    Kraaam C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tål att tänkas på mer än en gång! :-)
      Hoppas på en glad och bekymmersfri påsk för er oxå! :-)
      Kram

      Radera
  2. Intressant. Riktigt intressant. Jag ska testa ditt flödesschema jag med :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, gör det! Det har hjälpt mej mycket, för att förstå hur jag själv fungerar. Berätta gärna hur det går!
      Kram

      Radera