tisdag 3 april 2012

Dagens övning 4 - Är det värt det?

En av våra dagliga övningar på Stresskliniken har verkligen fastnat hos mej. Den handlar om att göra aktiva val, för att spara på sin energi, genom att stanna upp och ställa sej frågan: "Är det värt det?".

I morse då vi vaknade var det -15 grader, förhoppningsvis vårens sista köldknäpp. Eftersom vi hela vintern skjutit på att frosta av frysen, så ställde jag mej frågan "är det värt att lägga min energin på att frosta av frysen idag?" Jag menar roligare kan man ju ha det och jag vet att min energi kommer inte räcka till mycket mer, dessutom är det bitvis ett ganska tungt jobb och jag har en tendens att få ondare i mina händer ju kallare saker jag hanterar.

Men jag bestämde mej för att det fick vara värt det idag för det var verkligen isigt därinne (så jag tänker inte klaga över att jag nu är helt slut och molvärken börjar kännas i händerna) och jag känner mej nöjd över mitt val!.

Ingen is så långt ögat når!

4 kommentarer:

  1. Men åh jag älskar det tänket! Ska också börjar fråga mig själv om det är värt det. fan vad bra! tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det bra! Jag har många saker jag "satt på vänt" då och då omprövar jag mitt "är det värt det" angående "satt på vänt-listan". Det känns bra att veta att jag gör aktiva val och att inte allt bara far iväg med mej, om du förstår hur jag menar!? Hoppas att du kan ha hjälp av det, precis som jag haft!

      Radera
  2. Tackar för ännu en Klok-het att lägga i bagaget och träna sig på...
    Håller fortfarande på att lära mig att inte göra allt på en gång så nu kan jag lägga till "är det värt det" innan jag ger mig på mina högar med "måsten" (ler)

    F o m idag håller jag påsk från datorn..ska passa på och pyssla lite i helgen (för det är såå värt den energi det kräver)
    Än en gång - GLAD PÅSK på er
    Kraaam C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker den här är bra - för att man ska kunna fråga sej om det är värt det, måste man ju stanna upp och känna efter hur man mår!

      Glad påsk till er oxå!

      Kram

      Radera

Om varför jag inte använder begreppet kroniskt trötthetssyndrom

Det var varit mycket i media om ME/CFS den senaste tiden, vilket är glädjande. För ju mer uppmärksamhet sjukdomen ges och ju mer relevant f...