torsdag 26 april 2012

Hur spara energi om energitjuven är ens egen kropp?

Hittade en sida om EDS från Storbritannien, där en del handlar om att leva med EDS. Ett helt överlevnads-kit med goda råd om hur man kan spara på sin energi för att få till en bra aktivitetsbalans! Mycket gör jag redan för att jag känner att det hjälper mej, men jag verkligen ska läsa den här sidan noga för att se om jag kan snappa upp nya tips och idéer. 

Jag kan ju alltid testa om det ger mej mindre smärta/värk och om det känns som att jag sparar energi. Med över tre månaders väntetid innan utredningen kommer göras, har jag ju all tid i världen att testa alla bra råd. Dessutom är det ju inget farligt, snarare skonsamt för kroppen. Jag har ju sagt hela tiden under Stresskliniken-tiden att ALLT jag gör tar energi, oavsett om det är i stressat eller ostressat tillstånd. Det räcker med att jag går för långt, eller för fort, eller något så enkelt som att ta en dusch för den delen. De undrade ju var mitt energiläckage var någonstans - måhända är det min kropp i sej själv som gör att det läcker, men det återstår att se.

Här är några av förslagen:
Planning
- Use your joints sensibly and think about them.
- Always keep a little energy in reserve to avoid over-exertion.
- List the tasks to be carried out. Prioritise.
- Consider: can it be eliminated? Postponed? Done by someone else? Stopped?
- Divide heavy and light tasks throughout the week.
- Alternate active tasks with those, which can be done while sitting down.
- Can heavy tasks be simplified or divided into lighter components?
General Tips
- Be flexible.- Sit to carry out tasks where possible, many tasks can be done equally well sitting.
- Don't feel guilty about stopping when you feel tired.
- Avoid lifting heavy articles.
- Avoid repeated bending and stretching.
- Re-arrange kitchen, if necessary, to keep frequently used objects close at hand.
- Use of labour or energy saving gadgets should be considered.
Kitchen
A continuous level-working surface enables pots and pans to be pushed rather than lifted. Fill the jug rather than lifting the kettle. Soak items to be washed up and use a brush, this lessens pressure needed to clean. Dry dishes in a draining rack. Plan cooking to reduce the utensils needed to a minimum.

För den som inte vet vad Ehler-Danlos Syndrom är för något rekommenderar jag Riksförbundet för EDS hemsida. En blogg som jag också tycker innehåller mycket information är Inte bara sjuk. Blogg-författaren Ulrika har även gjort en egen informationsfilm om EDS som jag visar nedan:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar