tisdag 16 oktober 2012

Energiinventering och energiplanering

Jag följer en blogg där arbetsterapeuter bloggar om sin yrkesvardag - Vi får vardagen att funka. Idag handlade den om energi! Ett mycket intressant inlägg som egentligen riktade sej till de som arbetar med Neuropsykiatriska diagnoser - men där jag direkt kände att det kan appliceras på SÅ mycket mer - bland annat utmattning.

I inlägget länkas till en mycket bra artikel som handlar om samma ämne - energikartläggning! För mej var det talande med indelningen författaren gör - att man ska skilja på platser, aktiviteter och personer. Jag upplever till exempel att det tar mycket mer energi att äta om jag är på en plats som är “stökig” med mycket sinnesintryck än om jag äter i min tysta ensamhet på hemmaplan. Att prata med samma person på olika platser tar olika energi. Dessutom kan samma aktiviteter ta olika mycket energi beroende på dagsform! Detta är egentligen inte något jag reflekterat över innan jag blev utmattad - nu då min energinivå är så fruktansvärt låg och jag behöver hushålla med varenda liten droppe så blir det så mycket tydligare!

Både inlägg och artikel rekommenderas varmt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar