söndag 28 oktober 2012

Hypermobilitetssyndrom - diagnos

Då jag fick mina papper från Smärtrehab satte jag mej framför datorn och började läsa om Hypermobilitetssyndrom på en sajt som heter hypermobilitet.se. Läkaren som driver sajten rekommenderade en artikel om denna diagnos och jag skrev ut den för att läsa i lugn och ro. Och som jag läste, antecknade och strök under - helt plötsligt kändes det som att Hypermobilitetssyndrom var svaret på allt konstigt som min kropp haft för sej under lång tid. Som jag skrev häromdagen kunde jag koppla stycke för stycke i artikeln med olika inlägg jag skrivit här i bloggen. Läs gärna artikeln i sin helhet här.

Efter responsen på inlägget om Hypermobilitetssyndrom - adrenalinpåslag känner jag behovet att förtydliga dels att jag inte är någon expert på området hypermobilitetssyndrom. Att skriva om detta i bloggen är mitt sätt att lägga pussel och förstå mej själv utifrån den diagnos jag fått. Det är inte heller så att man utifrån att ha läst inlägget om adrenalin kan säga att detta är hypermobilitetssyndrom. Detta är ett av de områden som är/kan vara påverkat av hypermobilitet i leder och stödjevävnader. För mej handlade aha-upplevelsen då jag läste artikeln om att jag kände igen mej på alla områden:

"Hypermobilitetssyndrom kan innefatta en bredd och mångfald av symtom, men muskler och leder de som oftast drabbas, vilket gett syndromet sitt namn. Personer med HMS utvecklar ofta kroniska ledvärk och stelhet, oftast i de större lederna, till exempel, lederna i nacken, axlar, rygg, höfter och knän. Men mindre leder såsom fotlederna, handleder och armbågar drabbas också ofta . Ledvärk kommer ofta från muskler och senor runt leden snarare än det leden i sej självt, röntgen kan vara normal. Personer med hypermobilitetssyndrom kan ha en mängd andra symtom, förutom ledproblem, på grund av en överdriven töjbarhet av andra kroppsvävnader. Till exempel mitralisklaffstenosframfall (?), livmoderframfall, bråck och gastroesofageal refluxsjukdom (GERD) är vanligare bland personer med hypermobilitetssyndrom."

Om du som läser min blogg känner igen dej i det jag skriver rekommenderar jag att du läser vidare på hypermobilitet.se eller läser artikeln jag refererar till här. Där finns även att läsa om hur en utredning går till och vilka delar den innefattar. Förbered dej väl - och ta upp det med din läkare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om att önska bättring

Jag har insett att jag hellre önskar att människor säger att de finns med mig oavsett hur jag mår än att de önskar mig bättring. Det känns s...