söndag 28 oktober 2012

Hypermobilitetssyndrom - smärta

Här kommer citat om ledvärk och muskelansträngning vid HMS ur artikeln jag hittat på hypermobilitet.se. Liksom i inlägget om Hypermobilitetssyndrom - adrenalinpåslag har jag kört den enkla vägen att översätta citat (tack google-translate för hjälpen) för jag vill verkligen dela med mej av det jag läst - men orkar inte göra det den mer komplicerade vägen.

"Hypermobilitetssyndrom påverkar främst det muskuloskeletala systemet. Instabila leder ger ökad belastning på de närliggande mjukdelar (muskler, ledband, senor) som stabiliserar dem. Dessa mjuka vävnader är själva ofta alltför slappa, och på grund av deras slapphet och den ökade belastningen på dem, har de en benägenhet att "tearing" och krampa, vilket leder till smärta och stelhet runt lederna. Smärtan kan men behöver inte vara tydligt relaterade till någon specifik aktivitet. För vissa kan en repetitiva rörelser såsom promenader, lyft, eller att bära vara smärtsamt. En stunds stående eller sittande kan orsaka stelhet och smärta, och likaså kan något så enkelt som att rengöra en köksbänk eller böja sig ner för att plocka upp tvätt."
"Nacken och ländryggen är nästan alltid påverkade på grund av deras stabiliserande roll för bål och huvud. Kroniska överansträngning av nacken drabbar nästan alla patienter med HMS av två huvudorsaker. För det första är de ligament som är tänkta att stödja huvudet för slappa och kan därför inte göra ett bra jobb. Musklerna i nacken tvingas då att göra mer av arbetet med att stödja huvudet än de är avsedda för, och de blir ansträngda. För det andra har de flesta HMS patienter axlar som är för instabila, dvs "bollen" i överarmen sitter inte ordentligt fast mot "uttaget" i axeln. På grund av denna svaghet belastas inte bara axlarna utan även nacken i nästan alla aktiviteter där armarna används (att räcka sej, skjuta på, dra och bära). Av dessa två anledningar är nackmusklerna ständigt ansträngda och den lilla läkning som sker över natten är snabbt ogjord nästa dag."
"Smärta i nedre delen ryggen är också mycket vanligt hos personer med HMS av flera skäl. Liksom hos nacken, är vanligtvis de ligament som bör stödja och stabilisera ryggraden och bäckenet alltför slappa, vilket sätter extra press på musklerna i ett försöka stödja den övre delen av kroppen. Instabila höfter ger en ökad belastning på nedre delen av ryggen för att stabilisera bäckenet - samma som i förhållandet nacke - axlar."
"Andra leder som kan påverkas är ytorna där revbenen möter bröstbenet och där revbenen möter kotorna i ryggraden. Många människor med HMS känner bröstsmärta och trånghetskänsla, och kan även söka akut vård för att utesluta hjärtsjukdom. Roten till problemet är dock lederna i bröstkorgen, ett tillstånd som kallas costochondritis, eller inflammation i revbensbrosket."  
"Därutöver är käken, eller käkleden, ofta drabbad av hypermobilitet. Precis som i andra leder, leder instabilitet i denna led till ökad belastning på musklerna runt den och till förslitning av brosket."
"Personer med instabila leder är predisponerade för många olika typer av huvudvärk. Migrän är mycket vanligt, dels eftersom migrän ofta utlöses av fluktuation i hormonnivåer eller blodtryck vilket ökar i och med autonoma problem. Huvudvärk som beror på kronisk överbelastning av nacken också mycket vanligt och kan ofta omvandlas till migrän. Därutöver kan svåra autonoma problem orsaka uttorkning eller "baksmälla"-liknande huvudvärk, möjligen relaterade till otillräckligt blodflöde. En mindre vanlig orsak är  en slapphet i de muskler som styr ögonen vilket kan orsaka svårigheter att fokusera och ge ansträngda ögon och huvudvärk. Problem men käken kan också orsaka huvudvärk."

Det kan inte hjälpas - men det känns så himla logiskt och även om jag tidigare misstänkt att min smärta berott på min överrörlighet så känns det SÅ skönt att läsa en generell beskrivning som träffar så mitt i prick just för mej.  

2 kommentarer:

  1. Ännu en aha-upplevelse. Tyvärr. Mest intressant var ögonen- jag får ofta svårt att fokusera vid trötthet, och får ofta ont i musklerna runt ögonen. Det gör ont att titta i ytterlägen. Skelar inte enl ögonläkare, de har inga svar på varför jag ser dåligt när jag är trött.

    Mitt huvud är ju en sak för sig, rätt träffande text...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du Emma! Det kan vara skönt att känna igen sej, men jobbigt oxå...
      Kram

      Radera

Om att önska bättring

Jag har insett att jag hellre önskar att människor säger att de finns med mig oavsett hur jag mår än att de önskar mig bättring. Det känns s...