torsdag 8 november 2012

Krossad

Lika nöjd som jag kände mej över min plan som jag skickade till arbetsterapeuten och läkaren - lika tillplattad och missförstådd känner jag mej nu.

Läkaren ringde upp idag som planerat och hon var inte imponerad över min plan. Det var en alldeles för låg aktivitetsnivå och så där går inte att bedriva någon form av vettig rehabilitering menade hon. Dessutom verkade hon tycka det var löjligt att lämna utrymme för insättningssymtom, hon trodde inte att jag skulle känna något överhuvudtaget. Att vänta med medicinen var inte aktuellt i hennes värld eftersom den ska trappas upp så långsamt att då fick jag ju vänta en evighet på resultat. Enda sättet för mej att få en högre energinivå är att testa medicinen - typ.

Hon förstår eller vill inte förstå hur min energinivå och mitt liv ser ut just nu. Hon fick mej att känna mej som en lat, ovillig patient med orimliga förväntningar. Hon ville inte alls ta in det jag sa - bara få mej att göra det hon ville.

Allt det där bra som jag gjort på egen hand - som Smärtrehab gång på gång lyfte fram - verkar inte vara vatten värt.

Det kändes som hon är stressad över att hon misslyckats med mej som patient - ju fler långtidssjukskrivna desto sämre doktor? Eller? Den frustrationen slipper jag gärna ta del av tack - jag har nog med min egen!

12 kommentarer:

  1. Fy vad jobbigt! Den här läkaren verkar uppenbarligen sakna en viss förståelse för hur det är att bli tvingad att orka mer när man känner att man redan är på minus. Kom bara ihåg att du _är_ kompetent när det gäller din egen ork, den här läkarens bristande kompetens är inte ditt fel. Stor kram till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä - hon har uppenbarligen inte förstått hur det är att vara jag just nu! Jag vet att jag är kompetent - annars hade jag aldrig gjort planen från första början - men jag känner mej ändå bakbunden...
      Tack - och kram tillbaka!

      Radera
  2. Men åhhhh! Huuur kan man vara så okänslig och inte känna in? Blää för oförstående läkare som bara kör sitt eget race utan att ens lyssna på patienten. Bra att du står på dig! Det har du rätt till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag hoppas att jag orkar att stå på mej - mannen ska tydligen få prata med läkaren i eftermiddag - känns skönt att ha det stödet kan jag säga!
      Tack - och kram!

      Radera
  3. Hej. Följer din blogg sedan ett tag tillbaka, tycker du skriver så bra! Är själv sjukskriven sedan 2 mån för generellt ångest syndrom och utmattnings syndrom. Ska börja jobba 25% om en månad, får se hur det går.

    Vilken idiot till läkare måste jag säga, jag blir såå arg för din skull!

    Stor kram, stå på dig!!

    / Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Hoppas att du känner att det är ok att jobba då! Har du "bara" varit sjukskriven eller har du fått någon typ av "behandling" under din sjukskrivning? Hur har du blivit bemött? Berätta gärna om du vill!

      Kram Malin

      Radera
    2. Just nu känns det ok. Men jag får ta en dag i taget. Jag äter Cipralex som ska fungera ångestdämpande för mig då jag har en hel del oro/ångest. Första gången jag äter SSRI-preparat så det är lite spännande. Har ätit ca 1 mån. Träffar även psykolog på Kommunhälsan, vi har kört lite KBT för min ångest. Det krävs MYCKET jobb med, men jag ska lära mig tänka på ett annat sätt. SÅ jag kombinerar medicin med terapi. Ska börja med stress- hantering hos psykologen när jag kommer igång och jobbar igen.

      Jag måste säga att jag har blivit väldigt bra bemött i vården samt av Försäkringskassan. Jag är nästan förvånad!! Illa att man ska känna så:)

      Radera
    3. Å, vad skönt att höra att du fått ett bra bemötande - och att du verkar ha fått mer hjälp än "bara" sjukskrivning. Jag har också jobbat endel med oro - har förstått att oro och stress ligger nära varandra på känsloskalan och att många med stressproblematik kan få höga poäng på ångestskalor utan att det egentligen behöver handla om ren ångest. Om du söker i sökformuläret på oro kommer du hitta endel som jag skrivit om detta - bland annat tror jag att jag har lagt ut ett jättebra "handlingsschema" som vi fick lära oss!
      Vad jobbar du med?

      Radera
    4. Jag jobbar som biståndshandläggare inom kommunen.

      Tack ska läsa mer under just oro.
      Kram!

      Radera
    5. Ok! Några såna har man ju träffat i sina dra som arbetsterapeut! Hoppas verkligen att återgången kommer att å bra! Kramar!

      Radera
    6. Ja, det kan jag tänka mig att du har gjort:) Har också en hel del kontakt med arbetsterapeuter! Ni är bra tycker vi:-)

      Radera