måndag 5 augusti 2013

Mental trötthet 1

Igår då jag försökte förklara för mannen hur det känns för mej när jag blir "hjärntrött" så kände jag att det var så svårt att få det begripligt och få det att landa hos honom. Inte för att han var motvillig till att förstå - utan för att min utmattning och smärta ofta "sätter oss" i olika världar. I min frustration över att inte lyckas nå fram på djupet så googlade jag runt lite och hittade en sida som handlar om mental trötthet efter skallskada, stroke eller andra sjukdomar i nervsystemet. 
Den beskriver mina kognitiva utmattningssymtom så bra att jag vill dela med mej av en längre text. Om du klickar på texten kommer du direkt till ursprunget:

3 kommentarer:

  1. Jag gjorde skattningen och svarade som det är de dåliga perioderna. Till min egen förvåning fick jag 24,5 poäng. Jag vet att det är illa under de dåliga perioderna men så illa har jag inte riktigt fattat att det är. Det är i alla fall bra information att ha, jag ska skriva ut en del saker och ta med på kommande läkarbesök.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, 24,5 är mycket - jag hade 26 och det är ju lika illa. Ju mer jag läser om det här desto mer känner jag igen mej - och desto argare är jag över att jag inte blivit tagen på allvar utan blivit pushad att ta i mer och försöka mer. Jag tycker att bilden i inlägget är klockren och jag kan se saker som både du och jag beskrivit. Hoppas att detta blir till någon hjälp för dej! (och mej) :-)
      Kram

      Radera
  2. Tack! Det är precis DET HÄR!! jag pratar om att jag lider av. Inte specifikt ME. Asteno emotionellt syndrom. Vilket jag dragit ut till dr. För jag kan knappt beskriva denna komplexitet då min hjärna tyvärr är out of order. Munnen orkar inte uttrycka det och hjärnan har sagt godnatt innan jag fått alla trådar färdiga och ut genom munnen. När så har kroppen också sagt gonatt och jag sussar sött med "Puckly" vid min sida.

    Tyvärr inte vilande, utan samma ofiltrerade kaosdrömmar som du. Att vakna utvilad vore en stilla nåd att be om.

    SvaraRadera

Om att önska bättring

Jag har insett att jag hellre önskar att människor säger att de finns med mig oavsett hur jag mår än att de önskar mig bättring. Det känns s...