onsdag 7 augusti 2013

Mental trötthet vs fysisk trötthet

Då man konstaterat vid utredning att jag har ett Utmattningssyndrom och Hypermobilitetssyndrom med en generaliserad och långvarig smärtproblematik - borde det då inte vara intressant att försöka göra en samlad konsekvensanalys? Försöka reda ut vilka symtom som tillhör vad och vad man kan göra åt det? 

Som jag ser det då jag läser på sidan om mental trötthet - så kan man inte förklara mina besvär med antingen det ena eller andra men vissa saker går ändå att härleda och skilja åt. På sidan skiljer man på olika slags trötthet:


Med den här uppdelningen lider jag både av fysisk trötthet och mental trötthet. Min dåliga bindväv gör att musklerna får jobba mer än vanligt och överbelastas av väldigt liten fysisk aktivitet (gå - stå - sitta). Min utmattning gör att jag överbelastas väldigt lätt mentalt (köra bil, affärer, samtal). 

Eftersom vardagliga aktiviteter oftast är en komplex kombination av fysiska och mentala aktiviteter (gå en lång sträcka från parkeringen för att sedan handla i en rörig miljö  - stå i en lång kö i en affär med mycket intryck, sitta på en hård stol och samtala) kan det vara svårt för mej att avgöra vilken del av aktiviteten som gjort mej trött - den fysiska eller mentala. 

Det känns också som att den fysiska tröttheten gör mej mer mottaglig eller känslig för den mentala tröttheten. Har dessutom den fysiska smärtan hållit mej vaken eller gett mej dålig sömn blir den känsligheten ännu större. 

Denna komplexitet har jag under min sjukskrivna tid aldrig fått hjälp av någon att dyka djupare i. Ofta ombeds jag istället att välja "vad som är värst - eller vad som påverkar mej mest" - utmattningen ELLER smärtan. 

I själva verket är det förmodligen kombinationen som fullkomligt knockar mej. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar