lördag 28 september 2013

Behandling av långvarig smärta 1

Kroppens vrede. En bok om smärta av Britt (sjukgymnast/terapeut) och Björn Bragée (läkare). Albert Bonniers Förlag, 1999.

En bok skriven ur vetenskap och författarnas egna beprövade erfarenhet med syfte att nå personer med egen erfarenhet av smärta.

Behandling av långvarig smärta:
Organiskt inlärning. "Det är de vanliga, dagliga rörelserna det handlar om: att vända sig i sängen, resa sig från stolen, ta ner något från en hylla, dra en tröja över huvudet, där måste du få det att fungera." Vända att prestera till att vara. Lära om rörelserna på nytt - rörelseekonomi. Hitta lusten i rörelsen och inse att det är poänglöst att kämpa. Lyssna på kroppen. Feldenkrais.

"Vill du förstå vad organisk träning är måste du först göra upp med myten om att kroppen måste tränas till det ena och det andra och att träning är något speciellt som skiljer sej från det vanliga livet.

Åh, så tag i då! Lite till! Kämpa på! Så låter det på tusentals gym och sjukgymnastlokaler där träningsmyten frodas och förstärks med ivriga heja-rop. Den vill få oss att tro att nyckeln till framgång på det kroppsliga planet ligger i att anstränga musklerna så mycket som möjligt och att större muskelstyrka förbättrar hälsan och ökar välbefinnandet. Trots att det sedan länge är känt, att om du tränar situps, så gör den ökade muskelstyrkan du får därigenom dig bättre på - situps och inget annat. Det är inte säkert att motmusklerna i ryggen kan kompensera för den ändrade balans som förändringen i bukmuskeln innebär, du kan få problem i ländryggen av dina situps.

Träningsutrustningen för sekvensträning, som finns i många sjukgymnastsalar, är uppbyggd för att komma tillrätta med det här problemet. Kroppens alla större muskelgrupper måste ha ungefär samma styrka för att rörelsebalansen ska bli den rätta. Men inte ens en sådan träning gör att du slösar mindre med muskelkraften och inte spänner dig. Den förmågan sitter inte i musklerna, den måste hämtas in via nervsystemet.

Styrketräningen är ändå inte helt meningslös, den ökar förbränning och ämnesomsättning i muskler med måttlig smärta och frigör endorfiner. Får du inte allt för mycket smärtor efteråt, kan du må mycket bra av styrketräning. Är musklerna fulla av smärtpunkter och cirkulationen ordentligt nedsatt kan styrketräning göra mer skada än nytta. De sura produkter som bildas när muskler dras samman gör att de spänns ännu mer.

Trots alla dåliga erfarenheter lever träningsmyten hos människor med långt gångna smärttillstånd. "Mina magmuskler är alldeles förslappade av att jag inte kan träna längre", säger den förtvivlade patienten och nyper sig i en fettvalk. Men magmuskler förslappas inte så lätt, bortsett från nyförlösta kvinnor är det få personer som har behov av ökad styrka i bukmusklerna. 

"Det känns som jag inte orkar hålla upp huvudet", säger en annan patient, "det måste bero på att jag aldrig klarar av att träna nackmusklerna." Både inom och utom sjukvården har hon fått höra att den bristande muskelstyrkan i nacken är orsaken till hennes problem, trots att det är uppenbart att musklerna där arbetar maximalt och att det är bristen på återhämtning som skapar upplevelsen att musklerna inte klarar mer. 

"Men hade hon haft större muskelkraft hade hon haft större reserver", invänder en sjukgymnast. Det är bara det, att eftersom problemet snarare beror på patientens bristande kontroll skulle hon inom mycket kort tid åter ligga på ett maximalt utnyttjande av sin muskelkapacitet. 

Träningsmyten är ett uttryck för tidsandan, det gäller att kämpa och slå sig fram, det som inte kan mätas i svett och kraft räknas inte. Inte undra på att smärtpatienter tror att de mår dåligt för att de inte orkar med. Men bortsett från endorfinkickarna, som du kan få på många andra sätt, ger träningen inte mycket utöver ökad smärta. Dra istället slutsatser av dina egna erfarenheter, då gör du dej kvickt av med de fixa idéer som träningsmyten har skapat hos dig: att du måste kämpa för att det ska bli bättre, att det måste göra ont när du gör rörelseövningar, att ju mer du tar i desto bättre är det, att du måste tvinga dig till att träna regelbundet, att det ska kännas för att räknas, att du ska ha mål som du måste nå upp till."

3 kommentarer:

  1. Hmm, intressant! Låter väldigt sunt tycker jag.

    SvaraRadera
  2. Det här var intressant. En helt annan syn än den andra. Visst är det den andra som de flesta läkare följer? SBUs sammanfattar någon slags riktlinje som de behandlar alla efter?

    SvaraRadera
  3. Ja, visst är det märkligt att de kan ge så olika råd...trots att de är experter allihop. SBU brukar sammanfatta forskningen och visa vad som är vetenskapligt bevisat att det fungerar. Evidens är viktigt i vården idag men det är svårt för andra områden än "medicin" att få artiklar publicerade i rätt tidskrift. Vet oxå att det ligger stort fokus på att man ska kunna göra dubbelblinda studier så att man vet vad som är placeboeffekt o inte - men det är ju omöjligt att göra med annan behandling.,,typ.

    SvaraRadera

Det finns bara ett vi!

Vet ni varför frågan om LSS/assistans och sjukförsäkringen är så enormt viktig?  Jo, för det berör ALLA - inte bara de som är i behov a...