fredag 27 september 2013

Tre böcker - tre synsätt?

Jag hittade tre böcker om långvarig smärta på biblioteket som jag lånade hem. Mest egentligen för att se om de skrev något om smärta i kombination med utmattning (med tanke på det jag skrivit om i det här inlägget) - men också vad de skriver om behandling av långvarig smärta. Jag upplever att det inte i min behandling har funnits en tydlig gemensam röd tråd (varken då det gäller utmattning och smärta) utan att vilken behandling jag får beror på vilken behandlare jag möter. Detta har gjort/och gör mej frustrerad - hur ska jag som patient då veta vilken behandling som är framgångsrik enligt beprövad erfarenhet och vad har vetenskapligt stöd? Motsägelser vårdgivare emellan gör mej osäker. 

Jag är inte den jag tidigare varit - jag har inte förmågan att varken koncentrera mej länge nog för att lusläsa böcker eller att sedan på något bra sätt sammanfatta dem. Utan nu har jag bläddrat - och jag kommer därför bara kunna ge er fragment av det jag läst (genom långa citat). Därför kan jag också ha missat viktiga bitar i boken - gör mej gärna uppmärksam på detta i så fall.

Det var intressant att bläddra i böckerna - för de ger tre helt olika känsla och adresserar problemen på olika sätt. Lite som min erfarenhet under rehabiliteringen - att det beror på vem man möter/läser.

Utifrån min läsning kommer tre inlägg - ett per bok - som presenterar författarna, syfte med boken och citat från boken om behandling av långvarig smärta. Ytterligare inlägg rörande innehåll och mina egna reflektioner över innehållet kommer senare. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En ärlig ursäkt…

Alltså, det är dags nu. Jag måste krypa till korset och be er alla om ursäkt. Jag har varit till en sådan belastning på grund av min oerhör...