lördag 26 oktober 2013

Min modell för inventering av stress- och sårbarhetsfaktorer

Orsaken till att man drabbas av utmattning kan sägas vara långvarig exponering för påfrestningar, utan möjlighet till återhämtning. I ett tidigare inlägg efterlyste jag en inventering eller kartläggning av vilka stress- och sårbarhetsfaktorer som ligger till grund för en persons insjuknande i utmattningssyndrom. Naturligtvis påverkas jag av min utbildning och erfarenhet av att arbeta som arbetsterapeut, men också av att ha levt med diagnosen utmattningssyndrom i över två och ett halvt år. De olika utredningar och den rehabilitering jag fått (med varierande innehåll och resultat) har också bidragit till följande tankegångar. Det är mina tankar som jag delar med er och jag tar gärna emot era reflektioner efteråt och fortsätter tankeprocessen med er.

Jag tror att alla som fått diagnosen utmattningssyndrom skulle behöva hjälp att reda ut vad som är vad för att få förståelse för att man drabbats, komma vidare och undvika att hamna i samma hjulspår igen. Vissa saker tror jag att man få fram på en gång genom att någon ställer rätt frågor, andra saker kan ta mycket längre tid att komma fram till genom samtalsterapi. Jag har också tidigare haft en tanke på att "Utmattningsspiralen" som Socialstyrelsen använder i sin rapport är något som skulle kunna användas för kartläggning inför rehabilitering.

Mina frågor är indelade i stress, sårbarhet och utmattningsspiralen. Under rubriken sårbarhetsfaktorer finns underrubriker: människa, aktivitet och miljö, som jag tagit från den arbetsterapeutiska modellen som förklarar vad som påverkar ett aktivitetsutförande. Under rubriken sårbarhet finns en mängd länkar som går till olika dokument där jag funnit exempel på det man menar kan innebära en extra sårbarhet gällande stress.

Stressfaktorer:
Första kriteriet för utmattningssymtom talar om stressfaktorer: 
Fysiska och psykiska symtom på utmattning under minst två veckor. Symtomen har utvecklats till följd av en eller flera identifierbara stressfaktorer vilka har förelegat under minst sex månader.

Frågor om stressfaktorer:
  • Se till hela livet - arbete, fritid, vila och sömn - inom vilka områden finns stressfaktorer? 
  • Vilka stressfaktorer tror du har lett fram till att du mår som du gör idag?  
  • Vilka fanns i dåtid och vilka finns kvar?
  • Finns det stressfaktorer som går att minska eller ta bort?
  • Hur ska de stressfaktorer som finns kvar hanteras? 
  • Hur har du hanterat stress fram tills idag? 
 
Sårbarhetsfaktorer:
Kan du se att du har saker som gör dej extra sårbar då det gäller stress? Känner du igen några från listan här nedanför?

Människa
Aktivitet
Miljö

Utifrån utmattningsspiralen skulle jag ställa följande frågor:
  • Har du skalat bort något för att klara av livet som det ser ut idag? 
  • När började du prioritera bort saker?
  • Vad har du skalat bort (till exempel då det gäller regelbunden kosthållning, motion, sömn, rekreation, sociala och intima relationer)?
  • Vilka symtom har du - kan du minnas i vilken ordning de kommit? 
  • Hur mycket tid lägger du på "påfrestningen" och hur mycket grubblar du över den?

4 kommentarer:

  1. Mycket bra tankar och frågor att ställa sig. Jag lider av utmattning sedan många år tillbaka, då jag har två barn med autism. Och utan möjlighet till vila och återhämtning blir jag bara sämre och sämre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag har samlat dom på hög ett tag och det var dags att de fick komma ut och vädras! Låter som att du lever under tuffa förhållanden - hoppas att du så småningom får känna att det vänder! Har lagt din blogg till favoriter - så vi lär ses!
      Kram

      Radera
  2. Det här är helt strålande bra! Tänk vad många svåra utmattningssyndrom som antagligen skulle kunna förebyggas genom att primärvården började se på patienter med stressymtom så här i ett tidigt skede.

    I princip är det en sådan kartläggning jag har gjort (och fortfarande gör) av mig själv men med den stora skillnaden att jag inte får någon hjälp av vården för att göra det systematiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! <3 Ja, det är oxå min känsla - att då man sitter med en person med stressproblematik framför sej så måste det finnas något strukturerat frågematerial att ta till för att snabbt komma fram till något som kan hjälpa personen att få rätt hjälp.

      Ja, det är ju det - både du och jag letar och söker - och kartlägger oss själva...men just systematiken är viktig och den bör de "professionella" hjälpa oss med. Inser nu att fler frågor behöver finnas med - men det är egentligen i skedet innan man får diagnosen utmattningssyndrom - frågor om trötthet tidigare i livet - eller annan samsjuklighet som smärta.

      Radera