onsdag 29 januari 2014

Bra att veta om...

Inspirerad av läsarna Sofia och Piedras fina kommentarer och pepping igår samt frustrationen över den bristande samordningen och informationen mellan myndigheten och vård har jag gjort lite ändringar och fyllt på med ytterligare information här på bloggen idag.

Nytt är rubriken "Bra att veta om" i vänsterkolumnen. Där har jag samlat viktiga länkar som kan vara bra att återkomma till under sjukskrivning och rehabilitering. Många av dem har jag själv haft nytta av då aktörerna i min vård har gett mig information som inte stämt överens med varandra.

Som första punkt på listan står Personligt ombud. Detta var något jag hittade information om i en tidning hos sjukgymnasten i fredags och som jag överhuvudtaget aldrig hört talas om.

Så här står att läsa på den allmänna informationssidan:
"Verksamhet med personligt ombud fyller en viktig funktion för att personer med psykisk funktionsnedsättning ska bli delaktiga i samhället. Personliga ombud ska se till att kvinnor och män (18 år och äldre) som lever med en omfattande psykisk funktionsnedsättning får sina behov tillgodosedda och att deras insatser planeras, samordnas och genomförs. Kommunerna är huvudmän för personliga ombud.
Detta är verkligen något alla med en svårare utmattning borde ha tillgång till. Jag vill gärna sprida informationen här så att vi är så många som möjligt som efterfrågar och får tillgång till denna funktion. Det ska tydligen vara helt gratis dessutom.

I listan har jag även tagit med länkar med information om Sjukskrivningsmiljarden och Rehabiliteringsgarantin eftersom det är sådant som ligger bakom och styr den vård vi får - eller har rätt att få.

Har jag missat något viktigt! Hojta till!

Kram till er alla mina medkämpar!

2 kommentarer:

  1. Jag skall fråga kuratorn jag skall träffa på fredag om detta! Världens smartaste grej. Vore så fantastiskt skönt och underbart och ha någon som bara talar åt än. Att ha kontakt med EN person istället för att slitas fram och tillbaka. Så otroligt värt att kolla upp!
    Varje dag är en kamp just nu och tid för återhämtning har inte existerat, alls!

    Kram!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker oxå att det kan vara en bra grej att ha någon vid sin sida som för ens talar men som inte blir emotionellt påverkad av det som den andra säger, tex läkaren. Och som kan anteckna eller hjälpa till att komma ihåg. Men framför allt samordna! Hoppas du får tag på någon! Kram

      Radera

Diciplinerad inaktivitet

Jag måste erkänna att jag ibland önskar att jag hade en sjukdom som gick att förbättra med hård fysisk prestation.  Som krävde aktivitet. Ja...