tisdag 21 januari 2014

Min plan B

Häromdagen efterlyste jag hjälp att få ihop en plan B då uppenbarligen plan A inte kommer att gå i lås i mitt fall. Jag tror dock inte denna reservplan ska handla om att veta att jag inom si och så många år ska kunna vara tillbaka i jobb på ett visst antal procent eller ha uppnått viss förbättring. Däremot måste den innehålla saker som får mig att komma framåt så som situationen ser ut just nu. Eftersom den måste vara väldigt här och nu-baserad behöver den revideras ofta.

Jag har gjort ett försök till plan - av det som spontant kom upp i huvudet - som jag tänkte dela med mig av till er. Varje punkt på listan är sådant som jag behöver fortsätta bearbeta för att komma fram till var det finns problem och vilka lösningar som kan tänkas fungera - så jag kanske återkommer till detta längre fram i fördjupad form.

Jag behöver:
1. Få hjälp att upprätta en smärtplan innehållande:
- På vilka ställen sitter smärtan?
- Vilka olika typer av smärta har jag?
- Vad beror de på?
- Vad kan jag göra åt dem? Vem rekommenderar vad? Kortsiktigt och långsiktigt.
- Finns det någon typ av smärta jag kan förebygga så att den inte återkommer? Hur?
Jag behöver hjälp så att jag kan "självdiagnostisera" och behandla min smärta konsekvent och effektivt!
2. Se över kompensatoriska lösningar för att öka delaktighet samt minska smärta och utmattning.
Jag behöver hjälp för att jag vill leva - inte bara överleva!

3. Vara nöjd och stolt över de saker jag faktiskt kan göra och det jag är bra på - och fortsätta med dem - även om det i andras ögon kanske är obetydliga saker.
Jag vet vad som betyder något och vad som är viktigt för mig!

4. Fortsätta lita på min intuition och lyssna på min kropp och handla utifrån vad den säger mig - även om andra försöker få mig att göra annorlunda.
Jag vet vad jag behöver!

5. Ta min vilja att förändra vårdens och myndigheternas kunskap, syn och bemötande om hypermobilitet, utmattning och smärta på allvar, och göra något av den.
Jag vill vara med och förändra!

Jag känner mig faktiskt väldigt nöjd över min plan - den innehåller väldigt viktiga saker och jag tror att den kan hjälpa mig att komma framåt. Jag känner mig beslutsam!

Har du någon reservplan? Vad innehåller den?

2 kommentarer:

  1. Jättebra plan Malin! Jag gjorde nåt liknande i somras men tror jag måste revidera den en del. Dessutom har jag förträngt att jag faktiskt gjort en plan. Mitt syfte var att komma framåt och inte fastna i det som är och jag förstår att det är lite så du tänker också!? Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! För mig handlar planen mer om att stanna upp och faktiskt se hur det är just nu - se sanningen i vitögat - för att upptäcka vad som går att förändra och vad som faktiskt finns just nu som fungerar och som jag ska vara stolt och tacksam över. Har så många gånger de senaste åren upplevt att sjukvård och myndigheter inte förstår var jag är just nu - vilket har inneburit att de förväntningar, mål och åtgärder som man gör inte är rimliga utifrån min situation. Jag antar att min plan speglar ett behov över att ta kontroll över mitt liv - att inte låta någon sätta sig på mig igen - och en hjälp att vara tydlig med det.
      Kram

      Radera

Diciplinerad inaktivitet

Jag måste erkänna att jag ibland önskar att jag hade en sjukdom som gick att förbättra med hård fysisk prestation.  Som krävde aktivitet. Ja...