fredag 31 januari 2014

Positiv återkoppling!

Kommer ni ihåg att jag i början på januari berättade om en läsare som skrivit till mig och bett om hjälp att reda ut begreppen när det gällde utmattningssyndrom och depression? Hen skrev då bland annat:

"Jag har idag mötts av påståendet att man inte kan vara "utbränd" om man inte arbetar och eftersom jag inte arbetat på nästan två år så kan jag omöjligen vara "utbränd" utan har en depression. En utmattning går också över när man slutar arbeta, eller efter ett tag och eftersom jag varit sjuk i tio år kan jag omöjligen vara utmattad. Dessa påståenden kommer från en läkare inom psykiatrin, som också påstår att utmattningsdepression, depression och utmattningssyndrom inte alls är tre skilda diagnoser utan samma sak. Detta som svar på mitt ifrågasättande av den diagnos som satts (och som jag inte alls känner igen mig i), där utmattningen helt har plockats bort."

Jag har fått en uppdatering om läget och hur det har gått som glädjer mig mycket! Har fått löfte om att dela med den till er och jag tror att ni liksom jag behöver höra att saker kan gå åt rätt håll trots mycket kamp! Hen berättade också för mig att det är samma läkare som hen haft tidigare, men som har ändrat sig:

Hej!

Tänkte bara att jag ville uppdatera dig om läget, och samtidigt återigen tacka för stödet och hjälpen med information om depression kontra utmattning. Tack vare dina länkar (och min psykologs stöd) vågade jag stå på mig gentemot vården och tack vare det har jag nu - tro det eller ej - vad jag känner är rätt diagnos (utmattningssyndrom)! Dessutom kommer jag troligtvis att få remiss till en stressrehabiliteringsmottagning, där jag hoppas få börja snart. Det är förstås en lång väg kvar att gå men nu känns det åtminstone som att jag är på rätt väg till att börja med. Det lönar sig alltså att ha kunskap, och kraft att orka kämpa för sina rättigheter (även om det i sig ju är ganska kontraproduktivt).

Så, tack än en gång för hjälpen!

En uppmuntran till oss alla att inte sluta kämpa!

Kram/ Malin

2 kommentarer:

  1. Det här gör mig så glad att jag fäller en tår. Jag hoppas så mycket att du får bra hjälp för din utmattning på stresskliniken! Jag hoppas att du också förstår vilket arbete du har gjort för nästa person som kommer till läkaren med utmattningsproblematik, tack vare dig kommer den personen antagligen att bli bättre bemött.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror verkligen alla våras arbete med att bli förstådda och respekterade i slutändan kommer förändra stort!

      Radera

En ärlig ursäkt…

Alltså, det är dags nu. Jag måste krypa till korset och be er alla om ursäkt. Jag har varit till en sådan belastning på grund av min oerhör...