onsdag 1 januari 2014

Tålamod, envishet och uthållighet - sammalika?

Långt innan jag blev sjukskriven hade jag en dålig fysisk uthållighet och i princip daglig smärta. Trots detta hade jag ett enormt tålamod och en mental uthållighet som gjorde att jag kunde bita ihop och köra på ändå. Ju mer smärtan och stressen ökade desto mer envist kämpade jag för att hålla jämna steg med alla andra ändå. Då utmattningssyndromet var ett faktum upplevde jag att min goda tålamod var som bortblåst. 

Med tiden har jag upptäckt skillnad i mitt tålamod beroende på situationer och tänkt att det måste finnas många aspekter av tålamod. Exempelvis har jag sett att då min smärta ökar får jag,  grund av fysiska orsaker sämre tålamod. Likaså kan jag få ett sämre mentalt tålamod om jag exempelvis är i en rörig miljö. 

Idag tänker jag nog mer att tålamod och envishet är personlighetsdrag som lätt sammanblandas med en persons fysiska-, psykiska- eller mentala uthållighet. 

Jag har alltid haft dålig fysisk uthållighet på grund av hypermobilitet och smärta. Min psykiska och mentala uthållighet har däremot varit mycket god. Detta i kombination med min envishet, tålmod och strategier att hantera motgångar gjorde att jag under lång tid valde att inte lyssna till min kropps behov av att bromsa. Detta resulterade i fysisk och mental överbelastning och utmattning som även gjorde min mentala uthållighet betydligt sämre. Att bita ihop och använda envisheten och tålamodet för att hålla aktivitetsnivån på samma höga nivå var inte längre möjligt. 

I backspegeln kan jag se att jag fortfarande är envis och har ett gott tålamod - och att min psykiska uthållighet trots allt är bra. Jag tror att utan dessa faktorer hade jag nog mått ännu sämre. 

Men jag vet nu att min envishet måste användas förnuftigt för att jag inte ska pressa mig själv för hårt då den mentala eller fysiska uthålligheten sviktar. Samtidigt är jag övertygad om att det goda tålamodet och envisheten - tillsammans med min analytiska förmåga - kan vara nyckeln till att kunna överbrygga de svårigheter med uthålligheten jag har. 

2 kommentarer:

  1. Klokt och bra skrivet! Jag har nog också använt - och gör fortfarande - min envishet för att pressa mig själv. Inte bra. Jag ska försöka programmera om mig till att använda envisheten till att vila och försöka komma i lite bättre form både fysiskt och psykiskt. Kram! ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är svårt att förändras, men jag är övertygad om att envishet och en stark vilja är bra egenskaper - bara de används på rätt sätt. <3 Lycka till! Kram

      Radera