lördag 18 januari 2014

Utpumpad och ilsk

Som jag skrev i början på veckan har jag känt mig mer i balans igen - efter alla helger, besök och ledigheter. Eftersom skolan och jobb dragit igång har jag även fått mer tid ensam i huset. Har haft som mål i veckan att komma ut varje dag, även om det inte behövt vara länge alls. Då veckan bjudit på fint väder - om än kallt - så har det inte varit så svårt med motivationen. 

Men jag inser ju att min fysiska uthållighet är minimal - och det har flera gånger denna vecka blivit väldigt tydligt hur mentalt slut jag blir då jag går över min fysiska gräns. 

I eftermiddags gick vi en promenad tillsammans hela familjen. Tempot var långsamt och på stabil och jämn mark, inga backar. Jag gick hem före de andra eftersom jag kände att jag var på min maxgräns. Då jag kom hem hade jag gått ca 200 meter, stått stilla en stund och gått 200 meter tillbaka. 

Jag var fullständigt utpumpad i kroppen, det värkte både här och där, jag mådde illa och hjärnan kändes som gröt. 

Stupade ner i soffan och bara låg där som i ett töcken - kände mig som en skidåkare som korsat mållinjen och ramlat ihop i målfållan. Det var en extremt tydlig koppling mellan den fysiska och mentala tröttheten. Då det värsta lagt sig blev jag arg instället - på att ingen kan förklara detta för mig på ett enkelt sätt. Vad är det som händer egentligen i min kropp?

Som alltid då jag blir arg söker jag information, och idag hade jag tur och hittade en relativt ny vetenskaplig artikel om HMS som hade ganska mycket kött på benen. En sådan där artikel jag skulle vilja skriva ut och smälla i skrivbordet hos min läkare någon dag. 

Men mer om den får jag skriva en annan dag, för nu måste jag försöka komma till ro och somna.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ditt ansvar - inte mitt!

För någon vecka sedan påbörjade jag en text som handlade om att vara genomskinlig och självutlämnande med syfte att uppmärksamma ett behov ...