söndag 16 februari 2014

Är kortare sjukskrivning liktydigt med snabbare tillfrisknande?

Alltså jag förstår inte - kan någon förklara.
En ny utredning från Inspektionen för socialförsäkringen visar att det går att få ner sjukfrånvaron genom att påverka handläggarna på Försäkringskassan. De har gjort en enkätundersökning bland 1100 sjukskrivningshandläggare och jämfört deras svar, deras agerande och hur lång sjukskrivningstiden blev för sammanlagt drygt hundratusen sjukskrivna.
Jag ser inte att de någonstans granskat om patienterna i själva verket tillfrisknat fortare eller om det var så att de tvingades tillbaka till arbete för tidigt eftersom FK-handläggaren var mer angelägen att följa reglerna än att samverka med någon annan, exempelvis den som var ansvarig för patientens vård och rehabilitering. Den ansvarige för studien gör också något slags luddigt försök att höja ett varningens finger för rehabilitering:
Att utan granskning av patienternas situation dessutom insinuera att de blir sjukare av rehabilitering för att de tar på sig en sjukroll - det är bara så lågt att jag inte vet vad jag ska säga. Snälla säg mig någon att jag har missuppfattat det här. 

10 kommentarer:

  1. Hu, här är du inne på känsliga saker...och du har definitivt inte missuppfattat nånting. Snarare fattat lite för bra. Man vill få oss sjuka att tro att vi går in i en roll som sjuka och inte vill komma vidare. Jag skulle kunna ge min högra arm för att kunna jobba, men det GÅR ju inte...Förmodligen för att jag begick mitt livs värsta misstag vid min första sjukskrivning 07. Jag litade på experterna som sa att jag var frisk nog att jobba 75% och gjorde så i 3,5 år. Där nötte jag ner mig själv fullständigt och vägrade lyssna på vad kroppen skrek till mig; DU ORKAR INTE DETTA! Jo, envisades jag, det säger ju experterna att jag gör. Använde min järnvilja, all envishet jag ägde och körde rakt ner i avgrunden. Att det nu, efter drygt 3 års sjukskrivning, inte går så bra att jobba, har kanske sina orsaker?? Jag känner att min enda väg framåt är att acceptera läget jag är i, även om samhället tycker jag tar på mig en sjukroll, och anpassa livet och insatserna efter dagsformen. När jag läser det du skrev ovan tänker jag på vilka slag min handläggare på FK förmodligen har fått kämpa ut p.g.a. mig för hon har sannerligen respekterat mig mycket, all heder åt henne. Det har nog varit tufft. Men de finns, de där människorna och förtjänar cred, tycker jag.
    kram Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har oxå haft en handläggare som inte varit regelföljare och som verkligen stått på min sida. Den nuvarande har jag ännu ingen koll på.

      Min erfarenhet och många andra som varit eller är utmattade är ju att det är som du säger - vi har kämpat länge, vi är envisa och vill inget hellre än att kunna komma tillbaka och jobba!

      Radera
  2. Låter verkligen hemskt! Man ska alltså nästan låtsas att de sjuka är friska så blir de det?!
    Galet, stackars människor.
    En fråga till dig som inte handlar om ämnet. Du nämner ofta stresskliniken är det privat eller landstingsvård. Här i Falun verkar det inte finnas någon, bara privat som är jättedyr. ;(
    Ingen sjukskriven skulle ha råd att gå dit.
    Så jag bara undrar vad det är för någonting....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här ligger Stresskliniken under Beteendemedcin vilket är landstingsvård.

      Låter märkligt att det finns en privat stressklinik som är så dyr att ingen kan gå dit. Kom på att Falun var ju med i min lista om var det finns Vardagsrevidering. Kika in på den här länken - http://www.ltdalarna.se/Halso--och-sjukvard/Primarvard/Vardcentraler/Falun/Mottagning-Britsarvet/Rehabilitering/Arbetsterapi/. Där står att arbetsterapeuterna använder sej av Vardagsrevidering - kanske något att kolla upp?
      Kram

      Radera
  3. Det här låter ju så sjuk så jag blir mörkrädd!!! Ingen jag känner, inte jag själv heller, som är sjuk har tagit på sig någon sjukroll. Tvärtom är man ju så kvar i sin gamla roll som frisk så man överanstränger sig hela tiden. Kan ingen kolla hur patienterna mår? "Positiv till regler"... Jag ryser ända in i själen. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt så där - kampen handlar ju just om att byta inriktning och inte hamns tillbaka i sina gamla hjulspår, sin gamla roll! Att göra sådana här generella uttalande är skrämmande tycker jag!
      Kram

      Radera
  4. Det är så många frågetecken i den här studien att jag blir helt matt. Jag är inte i skick att läsa hela studien idag men jag undra mycket om antaganden, om man har skiljt på orsak till sjukskrivning och om man har studerat de sjukskrivnas livssituation i övrigt. Hur har arbetsgivarnas agerande samverkat med sjukskrivningstiden? Gah, jag blir galen av sånt här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I det lilla jag orkat titta på bakgrundsfaktorer så har de bara utgått från handläggaren och inte överhuvudtaget kollat på de sjukskrivnas situation eller andra orsaker till förlängd sjukskrivningstid. Att samverkan tar tid vet vi ju, men det säger ju varken något om det är dåligt med samverkan eller hur tillfrisknandet ser ut hos den sjukskrivne. Denna rapport handlar bara om att minska antalet sjukskrivningsdagar - inte alls om att de sjukskrivna ska tillfriskna fortare.

      Kram från en annan galen...

      Radera
  5. Ska kolla upp det om Britsarvets vårdcentral. Jag har fått hjälp av arbetsterapeut inom psykiatrin men har inte fått all den kunskap som du fått. Nu är du i och för sig väldigt kunnig. Jag har fått hjälp med en veckoplanering där familjen hjälps åt att göra alla sysslor, men det är den där teorin jag vill ha. Jag har lärt mig en del av att läsa här men ibland skulle man behöva den där personliga hjälpen som gäller just mig. Tack för din blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja gör det! Just stressteorin har ju jag fått alltihop till en början från Stresskliniken - det jag saknade där handlade om att de inte ville se till hela vardagen utan jag upplevde dom mycket arbetsfokuserade. Samtidigt som redskapen vi fick var ju till för att var ovh en skulle förändra sitt eget beteende i alla situationer. Håller tummarna för att du träffar en kunnig ovh engagerad arbetsterapeut!
      Kram

      Radera

Om att önska bättring

Jag har insett att jag hellre önskar att människor säger att de finns med mig oavsett hur jag mår än att de önskar mig bättring. Det känns s...