lördag 15 februari 2014

Att (inte) göra saker i en logisk ordning

Tidigare i eftermiddag då jag skulle laga mat slutade det som ofta med att det blev rätt rörigt, trots att det inte var någon särskilt komplicerad mat jag skulle göra. Jag har alltid gillat att experimentera då jag lagar mat och jag gör det fortfarande. Det är inte att få till rätt proportioner eller goda smaker som är problemet - utan detta med den logiska ordningen - planering och minne - som är det krångliga. Jag vet ju vad slutresultatet ska bli, vilka steg som ingår och vad de olika momenten tar för tid. Ändå är det som att jag inte har en aning om allt det där då jag väl står vid spisen.

Idag började jag av någon anledning med stuvningen som tog kortast tid, innan jag kom på att jag totalt glömt att sätta på pasta som skulle ta längst tid. Då vattenkokaren var klar hällde jag ologiskt nog vattnet i broccolin och behövde därför koka nytt till pastan. När pastavattnet väl var färdigt upptäckte jag att det inte fanns någon ren kastrull. Alltså behövde jag diska innan jag kunde få igång pastan. Samtidigt höll jag på med stuvningen som inte bara kan lämnas hur som helst. Stuvningen hann bli färdig, svalna och bli ljummen, broccolin blev överkokt och pastan blev färdig långt efter det andra. Det blev ju både färdigt och gott tillslut, men det var varken speciellt tidseffektivt eller ostressigt. 

Trots att jag har svårt med skriftliga instruktioner skulle jag verkligen ha nytta av en stegförsteg-lista vid mer komplicerade aktiviteter som till exempel matlagning. Inte i receptform utan mer vilka moment som ingår - för att jag inte ska glömma bort någon del - och sedan i vilken ordning momenten ska göras så att ordningen blir mer logisk. Dessutom bör den gå att pricka av på ett enkelt sätt. Då kanske impulsstyrdheten minskar och koncentrationen ökar?

Kanske skulle jag utforma en standardlista som jag laminerar och sätter upp vid spisen? Tillsammans med en whiteboardpenna så att jag kan stryka över det jag gjort? Vi får se hur det blir - tankarna går vidare. Återkommer med eventuellt resultat senare.

6 kommentarer:

  1. Jag känner så väl igen mig i det du skriver... Tycker dina funderingar är super bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och välkommen till mej! <3

      tack! Det är skönt att bli igenkänd men samtidigt tråkigt att fler behöver ha det som mej!
      Kram!

      Radera
  2. Jag känner också precis igen mig i det du beskriver. Jag har försökt, kanske inte med whiteboardtavla utan med papper och penna, men det är som om listor och bocka av gör det ännu svårare och rörigare för mig. Det blir liksom fler saker att hålla koncentrationen på. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har ingen aning om det skulle fungera för mej. Men jag vet att personer jag jobbat med, som haft svårt med koncentration och "inre" rutiner haft god hjälp av den här typen av instruktioner. Men man måste testa innan men vet. Vi får se hur det blir.
      Kram

      Radera
  3. Diskuterade just detta med min svägerska som , liksom du, är arbetsterapeut. Hon föreslog att skriva om recepten för bättre överblickbarhet, tydligare gång. Problemet är bara den bristande orken till det...Känner igen situationen så väl. Jag testar f.n. att dela upp matlagande i sjok; först hacka lite, sen förbereda allt annat, plocka fram allt som behövs, paus mellan sjoken så klart, sen tillaga och efter paus diska/ röja om inte den snälle maken är på plats. Vi har dessutom ett schema på matdagar som alla vuxna i familjen ( f. n. 3) har sina fasta dagar att ansvara för. Jobbigt just nu är att sonen är på väg att flytta hemifrån, jobbar sent ibland och maken reser mycket så det fina schemat funkar inte hundra alltid och gissa vem som är hemma och får ta smällen?? Har precis spottat upp mig och sagt till herrarna att kan de inte laga mat sina dagar, så får de byta dagar, köpa mat eller fixa det på nåt sätt, för jag pallar inte. Gräsligt tufft för en duktig flicka som jag...Men bra gjort!
    kram Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det lät lite tungt att skriva om recepten, det blir ju rätt mycket att göra med 14 måltider per vecka och sen vill man väl ha lite variation typ var tredje vecka. Just därför tänker jag en mer allmän komihåg och planeringslista som gäller alla gånger man lagar mat. Jag delar också upp maten om jag har möjlighet - just detta tillfälle var jag hemma ensam med sonen och hade helt slut på ork. Har dessutom dålig fysisk uthållighet så jag brukar be maken att göra hack och skärmomenten så jag gör själva ihopblandandet ovh avsmakandet - jag gillar verkligen att laga mat!
      Va bra att du kunde be dina killar att göra på ett alternativt sätt - för att dy skulle slippa den extra banan.
      Kram!

      Radera

En ärlig ursäkt…

Alltså, det är dags nu. Jag måste krypa till korset och be er alla om ursäkt. Jag har varit till en sådan belastning på grund av min oerhör...