måndag 3 februari 2014

Korttidsutvärdering Kinesiotape

Som jag berättade i det här inlägget var den enda konkreta åtgärden/behandlingen sjukgymnasten satte in (innan medicinen förhoppningsvis dämpar systemet en aning) en tejpning över övre trapetzius - detta för att eventuellt kunna korrigera mig till ett bättre rörelsemönster. 



Nu har det gått drygt en vecka och jag har använt tejpen dygnet runt. 

De första dagarna kändes det okej men jag hade ont på andra ställen än vad jag brukade - framför allt mellan skulderbladen i bröstryggen. Kanske för jag använder andra muskler som tejpad. Det är svårt att avgöra eftersom jag också testat att använda kryckor i samma period vilket gav en högre belastning i samma område. 

Efter drygt en veckas användning - då jag använt tejpen dygnet runt - känner jag mig inte lika känslig i nacken. Har lagt märke till det då jag åker bil eller sitter vid datorn. Blir fortfarande trött och får ont i nacken men inte lika snabbt och inte lika intensivt. Har också eventuellt mindre utstrålning i arm och hand. Skillnaden i tid innan besvär handlar om minuter - inte timmar - men det märks skillnad eftersom jag tidigare inte varit smärtfri alls i dessa aktiviteter. I några aktiviteter har jag fortfarande besvär men inte lika kraftiga, exempelvis vid dusch men vid andra aktiviteter märks ingen skillnad. Inga revolutionerande resultat alltså men små förbättringar som jag fram till igår kväll var osäker på om de beror på att jag är inne i en bättre period eller om det verkligen är tejpen som har effekt. 

Men i går då det var dags för omtejpning nummer två valde jag att duscha utan tejp och var då helt utan i ca 30 minuter. Redan under tiden jag duschade kände jag att det började gnaga i nacken och då jag la mig för att sova en halvtimme senare mådde jag illa och det värkte ordentligt även ut mot vänster axel och arm - trots att jag återigen var tejpad. Idag är jag lika känslig som innan jag blev tejpad (trots tejpning) igen och har utstrålningsbesvär i vänster axel, arm och hand efter mycket liten belastning. 

Jag konstaterar att tejpen måste ha effekt, i alla fall under tiden den sitter på. Smärtbesvär från övriga delar av kroppen är oförändrade. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om varför jag inte använder begreppet kroniskt trötthetssyndrom

Det var varit mycket i media om ME/CFS den senaste tiden, vilket är glädjande. För ju mer uppmärksamhet sjukdomen ges och ju mer relevant f...