onsdag 26 februari 2014

Ofrivillig inaktivitet och fasta

Mår grymt dåligt idag. Kan varken gapa eller bita ihop som vanligt, käken och nacken värker konstant samtidigt som det strålar upp i huvudet och ut i ansiktet. Illamående och febrig trots att termometern står på 37 prick. Och konstant hungrig - flytande föda är inte min grej, mjölkfria tips någon?

Vet inte hur mycket som beror på själva problemet med käken eller hur mycket den pyttelilla nack-övningen sjukgymnasten inte kunde låta bli att prova igår påverkar. Att jag var utan tejp några timmar för att vila huden, på rekommendation av sjukgymnasten spelar säkert oxå in. Då jag vrickade käkleden insåg jag dock snabbt att det var läge att tejpa nacken inför natten i alla fall.


4 kommentarer:

  1. Om du har en hyfsad mixer - smoothies! Går att variera i det oändliga. Jag brukar göra på färsk apelsin som bas, sen hallon och/eller blåbär, ingefära, citron, björnbär, mango banan, gurka, osv osv osv. Tar oftast frysta bär (ICA har en del goda blandningar!) och fyller ut med apelsinjuice om det behövs mer vätska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, har tänkt på det, dock har jag inga bra recept. Är lite känslig för citrusfrukter så måste ha en annan bas. Men jag får nog leta lite recept tror jag, och hitta något som inte blir så "efterrättigt". Nu kör jag olika slags soppor både frukt och mat, plus en grönsaksjuice och soygurt. Idag har magen vant sig lite mer tror jag,

      Radera
  2. Jag brukar slänga i vad jag har hemma och inte använda några recept direkt men här kanske du kan få några tips:
    http://www.annaskipper.se/drycker.html
    https://www.coop.se/Recept--mat/Mat-for-alla-tillfallen/Drycker/Smoothies/
    http://www.recept.nu/energirika_smoothies
    http://www.detoxdiet.nu/recept/

    En favorit just när jag inte vill ha något lika sött är babyspenat/gurka/ingefära/äpple/citron (fast inte det sistnämnda för dig då kanske).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset och länkarna! Måste surfa runt lite märker jag!

      :-)

      Radera

Hopp eller bristande verklighetsförankring?

Har tänkt vidare på texten från igår. På hur det kanske framförallt handlar om erfarenheten av omgivningens brist på verklighetsförankring...