fredag 28 februari 2014

Steg ett för att skydda mig själv klart - stor lättnad

Nu är en tre år lång epok över, jag har avslutat kontakten med min vårdcentral och under dagen ska jag skriva mig på samma VC där sjukgymnasten finns. Där kommer också finnas möjlighet att få psykologkontakt.

När jag berättade för läkaren så tyckte hon (hör och häpna) att jag var klok som ville samla alla kontakter under samma tak. För första gången kände jag att hon positivt bekräftade ett val som jag gjort. Hon gjorde också det hon kunde för att undvika strul i glappet. 

Vi var nog två som var lättade då jag gick därifrån.

Nu gäller det att fokusera på nästa steg- nystarten. Även att jag känner en stor lättnad över att ha avslutat en kontakt med en stor energitjuv - så känner jag också en bävan för de möten med nya kontakter som ligger framför. Det är som jag skrev om igår - att mina tidigare möten i vården ofrånkomligt spiller över på nya möten - oavsett jag vill det eller inte. 

Idag har PostDBT skrivit väldigt klokt om olika sorters möten i vården - givande möten, icke-möten och tomma möten - och jag känner igen mig mycket i det hon skriver.

2 kommentarer:

  1. Vad skönt att äntligen avsluta den kontakten. Det är helt förståeligt att du bäver för nystart och jag håller alla tummar jag har för att det ska gå bra. Trots allt finns det förutsättningar för en bättre vårdsituation nu, men en sjukgymnast och läkare som kanske kan samarbeta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och det blev inte alls så svårt som jag tänkt mej. Jag försöker tänka som så att jag måste hoppas på något bättre och samtidigt gå in med all min erfarenhet i ryggen och inte ducka som jag gjort så många gånger förut. Jag behöver förvänta mig att jag ska bli bemött med respekt!

      Radera

Ditt ansvar - inte mitt!

För någon vecka sedan påbörjade jag en text som handlade om att vara genomskinlig och självutlämnande med syfte att uppmärksamma ett behov ...