lördag 15 februari 2014

Stressad - känns som ett stort kliv bakåt

Jag konstaterar med sorg i hjärtat att jag är extremt lättstressad just nu. Att upptäcka att jag andas små korta ytliga andetag och att jag får en stressklump i magen av minsta lilla är hemskt, jag trodde verkligen att jag var över detta för länge sen. 

Och jag har faktiskt inte känt så här på väldigt länge. 

Det är många saker som hänger i luften - viktiga saker - som säkert bidrar till detta, plus känslan av att inte höra till någonstans. Samtidigt har jag haft många nya kontakter som jag vet kräver extra mycket energi, så jag är tröttare än på mycket länge. 

Dessutom håller jag på med insättning av Gabapentin vilket säkert bidrar till att kroppen blir överbelastad, vet faktiskt inte om det till och med kan vara en biverkning? 

Jag sover sämre också och drömmer virvlande stressdrömmar med kaotiskt och pressande tempo.

Hursomhelst gör det mig ledsen - tycker inte om mitt lättstressade jag. 

8 kommentarer:

  1. Även om det inte är roligt att vara lättstressad så är det utifrån sett lätt att förstå att du är det just nu. Efter psykologbedömningen och följderna av den, insättning av en medicin som du vet har varit jobbig tidigare, försök att byta vc och dessutom vetskapen om hur fel det kan gå i vården mm så verkar det inte så konstig om du känner dig lättstressad, det har varit mycket extrastress nu ett tag. Jag hoppas det lägger sig snart. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Nej jag tycker inte att det är konstigt att jag är stressad. Det känns bara så tråkigt att upptäcka att den är tillbaka. Har inte saknat den om man säger så...
      Kram!

      Radera
  2. Men kära vännen då! Önskar dig en stressfri kväll och morgondag så du kan njuta och vila en stund i alla fall❤️❤️❤️

    SvaraRadera
  3. Jag hoppas du lyckas komma över den lättstressade fas du befinner dig i just nu. Jag har också upplevt liknande nu under senaste veckorna, ytlig andning, stressklump i magen, sämre sömn med jagande drömmar som gjort att jag vaknat med tryck över bröstet och känsla av ångest. Jag hoppas att det släpper på mig nu när en hel del frågetecken börjat räta ut sig och jag känner att jag är på väg framåt. Jag tror att det är som du skriver att det kan bero på sådana saker som att inte riktigt veta, att saker hänger i luften. Men du håller ju också på med insättning av ny medicin och det kan ju vara tufft om man inte riktigt klaffar med medicinen från början. Jag har upplevt både och, några mediciner har jag inte känt av alls vid insättning och några mediciner har jag fått väldiga besvär av. Så jag hoppas verkligen att det rätar ut sig för dig med!! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att både du och jag är stressade över saker vi inte kan påverka men som är högst viktiga för våra liv. Sånt som bara ska fungera och inget vi ska behöva bry våra hjärnor med överhuvudtaget.
      Kram!

      Radera
    2. Det är bara så tråkigt att verkligheten är något helt annat än vad den borde vara och fungera! Har du något som får dig att slappna av? Något som får dig att inte tänka på allt som inte är som det borde just nu? Kan du avleda din stresskänsla? Din stickning/virkning kanske? Jag har börjat lägga pussel - låter kanske lite udda men det får mig att koncentrera mig på något annat för en stund, så länge koncentrationen tillåter vill säga men fungerar rätt bra just i stunden. Det kräver inte så mycket av mig men ändå en bildkoncentration, inte alls lika jobbigt för hjärnan som att läsa. Jag tror det är bra med avbrott från verkligheten även om man inte lyckas vidhålla detta dygnet runt. Kram

      Radera
    3. Det är mest att jag får stresskänslor av sånt som inte på väldigt lång tid gjort mej stressad - detta i sej stressar mej. Men jag försöker mentalt att säga till mej själv att det är okej, att det inte är konstigt att jag reagerar som jag gör. Att sysselsätta mej hjälper tyvärr inte utan förstärker bara stresskänslan tyvärr, jag behöver ligga helt still utan att sysselsätta mej med något för att det ska lindra, så jag tror att stressen också är en signal att kroppen är sliten.
      Kram!

      Radera

Det finns bara ett vi!

Vet ni varför frågan om LSS/assistans och sjukförsäkringen är så enormt viktig?  Jo, för det berör ALLA - inte bara de som är i behov a...