torsdag 6 februari 2014

Utmattning - en diagnos utan självklar kontext?

Angående personligt ombud som jag skrev om i det här inlägget.

Här i stan verkar de aldrig ha någon klient med min typ av besvär. Hon jag pratade med blev så tveksam om jag ingick i deras målgrupp att hon bad att få prata med sina kollegor och återkomma. Då hon ringde upp mig i går hade de kommit fram till att jag nog, förmodligen inte gjorde det - men att de ville träffa mig och göra en (djupintervju på en dryg timme) för att se om det var så.

Jag tackade nej. För att jag orkar inte dela med mig av min historia en gång till, till människor som inte har någon erfarenhet av att arbeta med utmattning och mental trötthet. Och att veta att det förmodligen inte skulle leda någon vart alls. Orkar inte att behöva förklara, och undervisa de som ska hjälpa mig. Hennes oförstående och förvåning då jag tackade nej sa allt om hur vårt eventuella samarbete skulle kunna komma att bli.

Det säger också en hel del om att utmattning är en diagnos som inte har en självklar kontext där den hör hemma. Räknas konsekvenserna av utmattning som en psykisk funktionsnedsättning? Eller vad är det egentligen? En "skyll-dej-själv-diagnos"?

Det kan säkert vara så att just här har de ingen erfarenhet av utmattade människor - men kanske finns det andra ställen som har varit mer inkluderande? Dela gärna med dig om du har personligt ombud eller vet något om hur det fungerar där du bor?


10 kommentarer:

  1. Hög känna-igen-mig faktor...på att de som ska hjälpa mig inte har någon koll på utmattning och stresskänslighet (psykvården) såå den hjälp jag behöver få går ej att ta emot för jag orkar inte pga min utmattning så istället får jag klara mig själv tills jag orkar/klarar av deras tempo i behandlingen vilket lämnar mig helt utan hjälp och stämplad som hopplös passient (stav?). Jag är den runda bollen som inte passar i det fyrkantiga hålet där alla ska passa in....
    Har blivit tipsad om personligt ombud men tog inte kontakt och efter din historia känns det ännu mindre lockande...orkar inte med alla goda råd som friska människor snabbt slänger ur sig...gör ditten och datten och si och sååå helt utan tankar på att en av mina svagheter är att om jag kör på som dem slutar det som nu...månader med kraftig utmattning då kroppen stänger av mig eftersom jag trots över 15 års sjukdom inte lärt mig göra rätt för mig och min kropp.
    Ha det gött. Kraaam C

    SvaraRadera
    Svar
    1. <3 Det är ett stort problem då vården inte kan behandla de patienter som faller under deras ansvar - och en katastrof för patienten.

      Kramar

      Radera
  2. Bra att du vägrade! Ditt liv och din hälsa är viktigare än att vara försökskanin.
    Min terapeut har alltid sagt att hon efter många års klienter med utmattning kommit fram till att det är främst en fysisk sjukdom som även får bieffekter psykiskt. Kroppen är helt enkelt så sliten att det även ger psykiska symptom förutom de fysiska.
    Tro på vad din kropp säger dig! Du kan den bäst, det är uppenbart.
    kram Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var jag själv som efterfrågat hjälpen och det kändes därför inte heller så svårt att värna om min integritet.
      Ja, utmattning ger extremt slitage på kroppen. Se också vad jag skrivit i dagens inlägg om den faktiska tillhörigheten bland diagnoser.

      Radera
  3. jag har i mitt jobb som bistånds handläggare samarbete med personligt ombud och i min kommun är de till för personer med psykisk funktionsnedsättning då brukar det vara depression, ångest tillstånd, psykossjukdomar osv. ofta personer som också har ett missbruk.

    intressant om utmattning ingår tycker jag. .det borde det ju kunna göra.
    kram Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant att du faktiskt samarbetar med dem! Jobbar du nu? Har du lust att fråga dem hur de tänker kring långvarig och svår utmattning? Utifrån inlägget jag gjort idag. Det skulle vara intressant att se vad de säger. I deras uppdrag ingår ju även att hitta systemfel som gör det svårare för deras målgrupp - för utmattade finns det gott om sådana!

      Tack för att du delade med dej!

      Kram

      Radera
  4. absolut kan jag göra det! Jag jobbar nu men inte idag. alltid ledig fredagar. hemma med barnen då. Kan höra med dem till veckan! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen stress! Det vore mest intressant att höra hur de resonerar...med tanke på det senaste dokumentet jag hittade...

      Radera
  5. nu har jag fått svar från de personliga ombuden i den kommun jag jobbar i och det är att om utmattningen varat länge och medför svårigheter tar de emot. MEN, nu kommer det som jag och du kommer reagera över. ..de tror att det är en depressions sjukdom. precis som så många andra professionella tror. ...sucka. ...vad ska man säga?!!! Det var iallafall det svaret jag fick på mitt mail som jag skickade iväg till dem.

    kram Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du gjorde en lite gallup! Intressant att de ändå kunde tänka sig att arbeta mot dennapatientgrupp, men trist det där med att kunskapsluckan är så stor om att det inte är samma sak som depression. Vill du kan du ju alltid dela denna info - http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=19319. Kram!

      Radera

Liten avslagsskola - del 1

I februari har det gått ett år sedan jag fick de första signalerna om att Försäkringskassan hade tankar på att inte godkänna min sjukskrivn...