måndag 17 februari 2014

Vad gröt och spagetti har med sjukroll och rehabilitering att göra

Är så trött.

Men är också så frusterad av artikeln och det som refererades ur rapporten. Så trots tröttheten försöker jag gång på gång mobilisera kraft att läsa rapporten - som intervjun jag citerade igår bygger på. Har dock väldigt svårt att upprätthålla fokus så jag växlar över då och då med att leta efter mer att läsa om "sjukrollsbegreppet" och varför det skulle finnas en fara att lära sig mer om sin diagnos eller delta i rehabilitering. 

Jag mobiliserar kraft en stund i taget men hjärnan är som gröt och kroppen som spagetti. 

Ger därför upp gång på gång men i stället för att bara släppa och lägga undan ger jag mej i stället på att försöka skriva ner det som gör mej upprörd och gjorde att jag hade så svårt att somna igår kväll. Inte heller detta fungerar något vidare, jag bara fastnar och kommer ingenstans i mitt resonemang. 

Jag känner mej kränkt och förminskad av artikeln - inte bara som patient utan också som leg. arbetsterapeut med mångårig erfarenhet av rehabilitering. Tror att det är detta som berör mej så djupt att jag försöker pressa mig trots tröttheten, trots att jag vet att det är dömt att misslyckas. Det känns som att jag på något sätt har bråttom - som att jag själv sitter med ansvaret för hela bevisbördan.

Det känns tungt - och jag lägger ner. 

2 kommentarer:

  1. Jag gjorde precis ett försök att läsa rapporten men har för mycket hjärndimma pga förkylningen. Trots att jag inte kom så långt ås började jag att gråta av flera av formuleringarna, jag har försökt gå tillbaka till jobbet och blivit så sjuk att jag snart ett år senare inte har hämtat mig. Jag gråter, för jag vill inget hellre än att må bra nog att kunna jobba och ha ett liv men utmålas som lat och arbetsovillig. som inbillningssjuk eller simulant. Jag önskar att någon journalist eller annan person som inte är hjärndimmig kan granska rapporten, för det är ett antal formuleringar som känns tagna direkt från vissa politiker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men det är ju så att största delen av oss sjukskrivna inget hellre vill än att komma tillbaka till jobbet. Det kanske finns en klick som hellre är hemma och är sjukskrivna - men varken du eller jag gör det - vi vill så mycket mera! Jag hoppas verkligen att någon utomstående opartiska skulle kunna granska denna rapport för den utelämnar så mycket och kan användas på fel sätt för att jaga sjukskrivna - det ät vi gärna utan.
      Kram!

      Radera

Ditt ansvar - inte mitt!

För någon vecka sedan påbörjade jag en text som handlade om att vara genomskinlig och självutlämnande med syfte att uppmärksamma ett behov ...