tisdag 25 mars 2014

Att göra skillnad

Med anledning av inlägget om hur du kan göra skillnad.

Jag tror att något som skulle göra skillnad i vården är att man under utbildningen till sitt yrke hade obligatoriska kurser och samtal (enskilt och i grupp) som syftade till att hjälpa studenterna att bli medvetna vilka värderingar som styr deras bemötande. Ja detta borde även vara obligatoriskt i yrken där man på något sätt möter människor med sjukdomar och funktionshinder.

Då menar jag inte bara de värderingar som man medvetet valt i exempelvis politik eller yrke utan de som man bär med sig djupt där inne - som formar mej till den jag är. Själva grunden som kanske för de flesta inte ligger på ett medvetet plan.

När jag var väldigt ung och nyutexaminerad fick jag en bara några år äldre patient med svår dödlig cancer. Jag hade inte mött så mycket död i mitt liv, inte heller reflekterat särskilt mycket över vad någon annan kände inför döden. Mina patienter var vanligtvis i pensionsåldern och berörde mig inte så mycket på det personliga planet. Men nu kröp det läskigt nära. Så nära att jag inte kunde värja mig och inte visste hur jag skulle bete mig. Jag blev rädd, och tyst och relationen med patienten blev krystad och stel. Samtidigt visste jag att patienten behövde något annat. Men jag kunde bara inte prata om döden.

Åren gick och jag blev äldre, samlade på mig erfarenhet av många patienter i olika skeden av livet och fick även erfarenhet av svåra livshändelser på det personliga planet. Mot alla odds hade min cancerpatient överlevt och återkom till mig flera år senare. Helt plötsligt hörde jag mig själv fråga hur hen såg på framtiden och denna behandlingsperiod kom att präglas av helt annan öppenhet i kommunikationen och ett annat djup i samtalen. Det var en enorm skillnad.

För mig blev detta ett uppvaknade över att jag inte fick låta mina egna processer påverka mitt bemötande - mina fördomar och rädslor behövde komma upp till ytan - spökena behövde komma ut ur garderoben. 

I backspegeln kan jag se att det finns fler områden som jag undvek och inte visste hur jag skulle prata om med mina patienter. Jag tror att detta är sådant man behöver jobba stenhårt för att lyfta på utbildningar och arbetsplatser. 

4 kommentarer:

  1. Instämmer till fullo. Denna form av utbildning behövs i alla människocentrerade yrken.
    kram Sofia

    SvaraRadera
  2. Tack! Ja, att på djupet verkligen tvingas utmana sej själv!
    Kram

    SvaraRadera

Om att önska bättring

Jag har insett att jag hellre önskar att människor säger att de finns med mig oavsett hur jag mår än att de önskar mig bättring. Det känns s...