måndag 31 mars 2014

Betyder bloggande per automatik arbetsförmåga?

I flera olika av de bloggar jag följer talas om en kvinna som i en utredning inför sjukersättning beräknas ha 25% arbetsförmåga - eftersom hon ägnar 3-5 timmar i månaden åt att blogga för Solrosupproret.

Hon skriver själv:
"Sedan blev jag iskall, tänk om de visste hur mycket tid jag lägger på det här med föreningen som blivit mitt intresse, alla timmar jag ligger i soffan och följer riksdagsdebatter på TV, kollar Agenda och nyheterna. Alla timmar jag tänker innan jag har i huvudet så att jag kan skriva ett inlägg. Det var där jag bestämde mig, ”alla timmar jag tänker”, du söker sjukersättning alltså ska du inte tänka, inte titta på annat än såpoperor, och inte använda dator och i vart fall inte praktisera din demokratiska rätt att uttrycka dig och försöka påverka. Det var där jag bestämde mig, var så god och pröva mig, prova om min allt jämt fungerande tankeverksamhet utesluter rätten till sjukersättning. Bring it on!"

Jag tänker att själva aktiviteten "bloggande" inte per automatik innebär ett samband med arbetsförmåga - däremot hur aktiviteten bloggande genomförs. Även om man kan tro det så går det i vart fall inte säga genom att bara granska slutprodukten. Du ser en färdig text - men du vet inte hur lång tid det tagit att färdigställa den, hur mycket hjälp personen fått, hur många pauser den tagit eller hur mycket annat den prioriterat bort för att kunna skriva just den texten. Det enda som går att konstatera är om personen har en förmåga att uttrycka sig i text eller inte - men det är inte tillräckligt för att för att konstatera om "prestationen" räcker till för att kalla det arbetsförmåga. 

Viktigare för att bedöma arbetsförmåga är att ställa sig frågan - hur har personen gjort för att framställa texten? Hur har skrivandet lagts upp och hur har miljön varit utformad? Och viktigast av allt - är detta sätt att genomföra skrivande på möjligt att överföra till en arbetsplats och uppfyller det de förväntningar som finns på lönearbete?

För att för egen del kunna räkna bloggandet som arbetsförmåga skulle min arbetsplats behöva vara utrustad med såväl ergonomisk datorarbetsplats, soffa och säng - i en tyst avskild miljö. Jag skulle behöva kunna avända mobil, surfplatta och dator synkroniserat och varierat i denna miljö. Mina arbetsuppgifter skulle behöva vara helt kravlösa och bygga på att jag skriver ner mina reflektioner över något jag upplevt. Även eventuell teoretisk förankring skulle behöva bygga på sådant jag redan har kunskap om och erfarenhet av. Allt som handlat om snabbhet och direkthet hade gått bort - likaså förväntningar på prestation - särskilt inom en viss tid. När som helst skulle jag behöva kunna släppa allt och ta paus, utan att i förväg kunna veta när jag skulle kunna återvända till uppgiften.

Men fler saker än själva arbetsplatsen skulle spela roll. Exempelvis kunde jag inte duscha samma dag som jag skulle jobba eftersom det kräver så mycket energi av mig. Någon annan skulle behöva se till att det fanns lunch och fika. Jag skulle dessutom behöva få skjuts till och från jobbet utan att behöva vänta och planera. 

Jag kan tänka, reflektera och skriva - jag har aktivitetsförmåga men ingen arbetsförmåga

Fler reflektioner i samma ämne:
Minsta motståndets lag - eller med en åsnas envishet
Vilka cirklar räknas? 
En fungerande strategi

4 kommentarer:

  1. Jag blir riktigt upprörd när bedömningen av aktivitetsförmåga är så... inkompetent? För det är just inkompetens det handlar om när man inte tänker längre än så här. Som om den som klarar av att laga middag två gånger i veckan skulle bedömas kunna jobba som kock på 25% på en resturang? FK kanske behöver börja jobba med arbetsterapeuter för att förstå aktivitetsförmåga lite bättre. Eller snarare, ansvariga politiker behöver få utbildning av AT innan man klubbar lagar baserade på myter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När det inte finns en klar gemensam definition av sådana begrepp blir konsekvenserna en godtycklig tolkning. Om FK däremot gick ut med "detta är vår tolkning av begreppet aktivitetsförmåga - eller arbetsförmåga" hade det varit en annan sak gör då hade de utifrån den definitionen sedan göra bedömning av nivå. Jag tror def att arbetsterapeuter skulle behöva finnas med i alla processer son gäller bedömning av aktivitets- och arbetsförmåga - även på politisk nivå!

      Radera
  2. Ibland undrar man om man överhuvud taget får leva/ göra något alls om man uppbär sjukpenning??
    Det ironiska i det är ju att det är de där roliga sakerna som man orkar nån gång som både gör en friskare och ger livskvalitet. Moment 22 alltså...Krävs list för att tackla. Du fångar problematiken perfekt.
    kram Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det värsta är väl att det finns en sådan misstro - att msn tror att det finns många som luras osv. att det får prägla bemötandet. Att utgå från att människor som är sjuka faktiskt vill bli friska är en förutsättning för förtroende anser jag!

      Radera

Det finns bara ett vi!

Vet ni varför frågan om LSS/assistans och sjukförsäkringen är så enormt viktig?  Jo, för det berör ALLA - inte bara de som är i behov a...