söndag 16 mars 2014

Det där förtjänade jag!?

En replik i ett barnprogram fick mina tankar att börja snurra. Det var ett djur som kramade om ett annat djur och sa: "Den kramen förtjänade du!".

Jag har alltid haft svårt för när människor gör en sak med ursäkten "det där förtjänade jag" eller "det där var jag värd". Ofta har det handlar om något de unnat sig - god mat, en bakelse, att slappa i soffan - som belöning efter de gjort något annat. Många använder samma ord som uppmuntran till någon annan då det har hänt denne något bra: "det där förtjänade du".

Jag tycker bara det rimmar illa och luktar bortförklaringar och tankar om prestationsbaserad belöning. Det blir så konstigt att då någon säger "det där förtjänade du" till någon som "bara" haft tur - vad tänker man då om någon som har otur - förtjänade den personen att det gick dåligt?

Om man tittar på synonymer och betydelse av ordet förtjäna så handlar det framför allt om arbetsbaserad belöning:

Synonymer till förtjäna:
Betydelse av att förtjäna:

Jag tänker:
  • Lön har jag förtjänat - eftersom jag arbetat - semesterdagar likaså
  • Ett fängelsestraff har jag förtjänat - eftersom jag brutit en lag
  • En guldmedalj har jag förtjänat - om jag är den som presterade bäst i tävlingen 

Jämför detta med:
  • Jag ger någon en kram för att jag älskar - inte för att den andra gjort något snällt mot mig
  • Jag äter mat för att jag är hungrig - inte för att jag gått tillräckligt långt idag
  • Jag äter kakor för att jag är sugen på något sött - inte för att jag var värd en belöning för något bra jag gjort
  • Jag vilar för att min kropp behöver återhämtning - inte för att jag presterat så mycket att det är giltigt att vara "lat"
 

4 kommentarer:

  1. För många år sedan hade jag en arbetskamrat vars man, när han ringde och jag råkade svara, alltid frågade hur det var. Jag svarade som det var, att det inte var något vidare, och då fick jag alltid kommentaren: "Jaha, du mår som du förtjänar." Det var som en slag i ansiktet! Jag kunde - och kan fortfarande inte tycka - att jag har förtjänat att må dåligt. Håller helt med dig om din analys av ordet förtjäna. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch och fy vilken inställning - eller en sån totalt oigenomreflekterad kommentar. Enda gången man kan säga så är väl om nån har supit sej full och mår kymigt dagen efter typ. Eller om någon hat tagit ut sig totalt på en frivillig träning och mår dåligt efteråt.

      Kram

      Radera
  2. Intressanta tankar, så har jag aldrig riktigt sett på det faktiskt. Jag kan dra paralleller med "duktig" (ett begrepp som jag har väldigt svårt för), att det också blir en koppling till prestation precis som vid "förtjäna". Och om man vänder på det, att man _gjort_ sig förtjänt av något blir det ju ännu tydligare. Tänkvärt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har lurat i bakhuvudet under väldigt lång tid de här tankarna...men det bliev så tydligt i barnprogrammet...inte ska man väl behöva göra sig förtjänt av en kram!?

      Radera

Om att önska bättring

Jag har insett att jag hellre önskar att människor säger att de finns med mig oavsett hur jag mår än att de önskar mig bättring. Det känns s...