torsdag 20 mars 2014

Läkemedelsexantem

Sökte upp en sjuksköterska på VC idag som efter kastat ett snabbt öga på utslagen konstaterade att det där behövde en läkare titta på så fort som möjligt. Så istället för att träffa sjukgymnasten fick jag vänta på en läkare som träffade mig mellan sina andra patienter. 

Jag har fått en allergisk reaktion på Gabapentin - inte så mycket att tveka på tyckte läkaren, eftersom jag inte bytt deodorant, tvättmedel, nya kläder etc.  Så nu blir det uttrappning av den och jag har även fått stark kortisonsalva och antihistamin att ta. Han skulle även sätta varningsflagga i journalen. 

Känns tråkigt men samtidigt skönt att få min känslighet bekräftad. Som läkaren sa - jag var ju bara och "nafsade" i den lägsta dosen och ändå fick jag en reaktion som gör att man ska dra öronen åt sig. 

Den nya VC levererade idag. Bra service och bra bemötande! 

13 kommentarer:

  1. Gabapentin är inget läkemedel jag känner till. Vad har du tagit det mot för någonting? Det är verkligen klurigt det där med läkemedel och deras biverkningar.Jag tar själv rätt många olika läkemedel, och jag har ibland inte blivit trodd av läkaren när jag berättat om mina biverkningar. Bra att du fick träffa en bra läkare på VC! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gabapentin är från början en epilepsimedicin som även används för långvarig smärta. Så syftet för mej var att dämpa den centrala sensitiseringen så att inte kroppen skulle slå bakut av träningen med sjukgymnasten. Vi får väl se vad som händer nu, det är jobbigt att inte tåla det som verkligen skulle behövas!
      Kram

      Radera
  2. Vad skönt att du fick bra hjälp och blev tagen på allvar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var det verkligen!

      Radera
  3. Det finns en uppsjö av ssri mediciner som sägs ska hjälpa vid smärta. vet att min kollega äter lyrica och en till medicin för sin fibromyalgi. Hoppas att du finner ngn som funkar för dig! Jag vet själv att det är jobbigt att sätta in nya mediciner. Själv äter jag ett snri-preparat för min ångest problematik. Bytte två gånger sort förra året. Nu har jag en som är bra för mig. kram Linda

    SvaraRadera
  4. Zymbalta är den andra medicinen min kollega äter för sin fibromyalgi. kram
    ps. Många kombinationer finns det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vet att det finns många mediciner - har tyvärr hunnit testa antieptileptika (Gabapentin), SSRI (Sertrone), SNRI (Mirtazapin) och tricykliska antideppresiva (Tryptisol). Får biverkningar i ett väldigt tidigt skede med allihop - och med Gabapentinen, som jag nu testade för andra gången - blev det ju väldigt tydligt att jag inte tålde den trots att jag knappt kommit upp i det som normalt är startdos.

      Vad skönt det måste vara att hitta något som verkligen fungerar som det ska!

      Kram

      Radera
  5. Ja, det är skönt! Dock mår jag nu inget vidare, har fått tillbaka den där otäcka huvudvärken som svider/bränner, och inte går över, känner så väl igen den från våren 2012 då när jag mådde som sämst. Men det har varit för mkt runt omkring mig nu, båda barnen har haft vattkoppor och jag har genomgått ett ingrepp, väldigt personligt så jag nämner inget mer om det här, Ovanpå det är det väldigt rörigt på jobbet, och vi har även flyttat där. Priset jag får betala nu är värk:-(( och en enorm trötthet. Så jag är i valet och kvalet om jag ska sjukskriva mig imorgon och stanna hemma några dagar för att se om värken försvinner. Men så har jag en vecka där jag har massor inbokat och ingen kommer göra det åt mig då måste jag skjuta upp det. Så jag vet inte...tar en dag i taget... Varför ska det vara så svårt att stanna hemma från jobbet?? Egentligen vet jag svaret: jag är uppfostrad till att inte känna efter, att bara köra på, tänka att "det blir bättre". SUCK.
    Det är bara VI som hamnar i utmattningssyndrom. Blir så trött när jag tänker på detta. Måste också acceptera att jag inte kan vara på topp jämt. jobbar verkligen med det, men det är svårt.
    Oj nu blev det en mindre uppsats:)
    Ta hand om dig! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är intressant det där med varför det är så svårt att vara hemma från jobbet (apropå inlägget som jag skrev i eftermiddags). Vad blir konsekvensen av att du "biter ihop" ett tag till, och hur länge har du bitit ihop ett tag till? Hoppas att det lugnar ner sej nu och att din huvudvärk lägger sej.

      Kram

      Radera
  6. Tack! Jag var till en ny kiropraktor idag och han knäckte massor, jag var helt låst i hela nacken. det var befriande. Ska tillbaka på måndag. Är kiropraktor eller naprapat ngt som du har prövat? Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å, så skönt! Jo, jag har testat kiropraktor och har tillfällig hjälp av det, men i och med överrörligheten så han saker likaväl låsa sig då jag reser på mig igen. Är visst inte så bra med den typen av manipulation då bindväven inte är som den ska. Men o så skönt det är när en låsning släpper!
      Kram

      Radera
    2. ok..jag måste börja gå regelbundet. .en gång är tydligen för lite när jag gått så länge med dessa låsningar och spänningar. Har huvudvärken kvar dock lite svagare och högra handen domnar av..lite obehagligt men det kommer från nacken. Jag har oxå fått höra att jag är överrörlig . Föddes även med höft luxation som man på 70-talet inte brydde sig om :(

      Radera
    3. Ja, jag vet att kroppen lätt drar snett saker igen då den varit låst länge. Hoppas du får hjälp som räcker på lång sikt.

      Brydde de sej inte om alls att rätta till höftluxationen?

      Radera

Om varför jag inte använder begreppet kroniskt trötthetssyndrom

Det var varit mycket i media om ME/CFS den senaste tiden, vilket är glädjande. För ju mer uppmärksamhet sjukdomen ges och ju mer relevant f...