onsdag 5 mars 2014

Stångar mej blodig

Är så trött och arg så att jag gråter.

Fick ett mail häromdagen från min chef med en länk till AFA-försäkring som jag ombads fylla i eftersom jag nu varit sjukskriven i 90 dagar. 

Igår var andra gången jag försökte mej på att fylla i den, förra gången gav jag upp eftersom jag inte fick inloggningen med BankID att fungera. Det är egentligen inte så svårt i sej - ett webbformulär där jag ska fylla i vissa saker om mej själv och min anställning - men det krävs att jag sitter vid datorn och där är min uthållighet rejält sänkt. 

Följaktligen klarade jag inte av att fullfölja till slutet igår, vilket innebar att jag idag upptäckte att jag blivit automatiskt utloggad. Med den frustrationen började jag om från början igen. Förvisso gick det ganska enkelt eftersom uppgifterna jag tidigare skrivit visade sig automatiskt då jag började skriva i rutan - men alla delar behövde ändå fyllas i på nytt för att jag skulle kunna gå vidare till nästa steg/sida. 

Men jag stöp fullständigt då jag kom till då jag skulle lämna uppgifter om min anställning. Organisationsnummer - hur tar jag fram det? Jag vet inte ens efter tre års sjukskrivning var jag har min formella tillhörighet - alltså jag vet att jag har en anställning i kommunen, en formell chef men ingen arbetsplats. Jag började leta i deras sökverktyg efter arbetsplatser i min kommun och fick fram en ruta med ca 10 arbetsplatser, men det var bara det att det fanns 65 sådana sidor med arbetsplatser i bokstavsordning och jag var tvungen att klicka fram en i taget - inga andra alternativ erbjöds. 

Jag gav upp sökverktyget efter ett tjugotal sidor och öppnade vårt webbaserade anställningsverktyg (där jag anmäler frånvaro, söker semester och dyligt) för att se om uppgifterna jag behövde fanns där. Stressen kröp i kroppen eftersom jag inte ville riskera att återigen bli automatiskt utloggad. Den blev ju inte direkt mindre av att jag fick upp en ruta om att lösenordet behövde bytas och jag behövde lägga energi på att komma på ett nytt lösenord som jag skulle kunna komma ihåg till nästa gång. 

Väl inne i anställningsverktyget hittar jag inga uppgifter om organisationsnummer trots att det finns information om anställning, löneutbetalningar och diverse annat. 

Jag gav upp och mailade till rehabsupporten - som var de som initierat hela den här proceduren - och bad om hjälp. Och nu sitter jag här i soffan och vet att jag snart blir automatiskt utloggad och får börja om hela proceduren när jag fått informationen jag behöver. 

Men jag vet ändå inte om jag har all den information som krävs. För utan att fylla i uppgifter om anställningen kunde jag inte fortsätta till nästa steg - och därmed inte heller kolla om det var något mer jag behövde supportens hjälp med. 

Sådant här får mej att undra - vem är verktyget till för? För den som ska fylla i det eller för den som ska sammanställa uppgifterna? Själva anledningen till att någon ens ska fylla detta formulär är ju att man av någon anledning varit sjukskriven under en längre period - dvs det är bara om jag har någon form av aktivitetsnedsättning som jag är aktuell. 

Alltså borde jag inte vara ensam med låg energinivå, svårigheter att sitta en längre stund vid datorn inklusive kognitiva problem? 

Jag förstår att det är jag som anställd som har en förmån genom att jag kan få extra pengar från en försäkring. Men om uppmaningen att söka detta kommer från arbetsgivaren - och de har alla de uppgifter som jag ska fylla i - kan jag då inte få den hjälpen från början och slippa stånga mig blodig gång på gång? 

Och den där skammen blir ju inte mindre direkt...

2 kommentarer:

  1. Fy, vad jobbigt. Tyvärr är jag inte jätteförvånad, systemutveckling sker tyvärr ofta med väldigt lite förstående för slutanvändaren. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har du förstått det då du berättat om ditt jobb. Ytterligare ett område där det finns stor förbättringspotential. Tänker på om det blir så att även bristande tillgänglighet kommer räknas som diskriminering så blir det många saker som kommer kunna tryckas på mycket hårdare.

      Kram!

      Radera

Om att önska bättring

Jag har insett att jag hellre önskar att människor säger att de finns med mig oavsett hur jag mår än att de önskar mig bättring. Det känns s...