tisdag 1 april 2014

Backa bakåt - helt klart för tungt

Har varit tillbaka hos sjukgymnasten som snabbt konstaterade att övningen för att aktivera nedre trapezius liggande på sidan var alldeles för tung för mig.

Nu visade han min man hur han kan hjälpa mig att göra samma övning i microformat, ståendes. Han drog också ner belastningen till tre sekunder (jämfört med 10 tidigare). Jag ska inte få mer besvär än att jag ska kunna göra övningen igen efter två timmar utan problem - om jag har lust. Men till att börja med räcker det att jag sekundsnabbt aktiverar muskeln genom att dra bak skuldran någon millimeter - och inte repeterar den förrän jag är besvärsfri (jämfört med 2-8 ggr per dag).

Men till att börja med får jag inte göra något förrän jag känner att systemet har lugnat ner sig något. 

Det är en enorm skillnad i feedback om man jämför med vad jag tidigare fått - av samtliga deltagande i min sjukskrivningsprocess. Han är lyhörd, hjälper mig att tolka min kropp och är den som tar initiativ till att bromsa och backa. 

Framförallt känner jag mig trodd.

2 kommentarer:

  1. Å vad glad jag blir för din skull att du verkar ha fått träffa en sjukgymnast som verkligen förstår och som är den som kan hålla i bromsen. Jag har ju precis själv fått uppleva det här med en bra sjukgymnast som är den som bromsar mig när jag vill dra på och det betyder verkligen mycket.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, en sjukgymnast som klarar av att medge att hen satte för tung belastning och självmant backar i en utvärdering är guld värd då man under många år bara bitit ihop och fortsatt. Vi behöver någon utifrån som ger oss feedback och hjälper oss att hitta rätt fart!
      Kram

      Radera

En ärlig ursäkt…

Alltså, det är dags nu. Jag måste krypa till korset och be er alla om ursäkt. Jag har varit till en sådan belastning på grund av min oerhör...