onsdag 16 april 2014

En jävla looser

Framåt kvällen landade ilskan i en känsla av tomhet och förvirring. Vad ska jag göra? Vad ska jag ta mig till? Jag orkar inte med detta snurr mer. Det är nog att vara utmattad och ha smärta - jag behöver inte den här kampen också. 

Två veckor kvar tills jag ska träffa min nya läkare tillsammans med sjukgymnasten - det känns som en evighet. Men det värsta är att mötet med handläggaren gör mej rädd att samma sak ska hända hos läkaren. Att det ska sluta i oförståelse, press, svängda kappor och en känsla av misslyckande. 

För känslan som jag bär på (och kämpar hårt emot för att jag vet att den är sann) - att det är jag som misslyckats med min rehabilitering, att det beror på mig att jag inte blir bättre, att jag inte försökt tillräckligt - den blir ju inte mindre direkt efter ett sådant bemötande jag fick igår. Och det uns av tilltro och hopp som sjukgymnasten försiktigt jobbat upp tillsammans med mej - är så skört och känsligt - att det tål inte mycket av sådant här. Och det som får ta konsekvenserna av ett sådant här energikrävande möte är ju just mina övningar - för jag orkar inte upprätthålla något då världen gungar. 

Jag vet att jag tekniskt sett gick ut som vinnare igår, att jag lyckats med att mota, ifrågasätta och inte bara acceptera det min handläggare begärde rakt av. Jag borde vara stolt och sträcka på mig, men jag känner mig som en förlorare - krossad och tillintetgjord.

Och jag vet inte hur jag ska orka resa på mej igen och gå vidare...

10 kommentarer:

  1. Stå emot impulesen att känna dig som en looser för det är du inte. Hela samhället är gjort numera för att få sjukskrivna och arbetslösa att känna sig som loosers. Det är ett maktmedel att få folk att känna skam och skuld. Jag vet att det är lättare sagt än gjort, men försök att inte ta in det. Du är allt annat än en looser! Jag vet inte många som jobbar så hårt för att få en vettig rehabilitering som du. Du borde sträcka på dig och ge dig själv en klapp på axeln och en guldstjärna för väl utfört arbete. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din pepping! Det känns skönt att någon annan ser mina försök att få det jag vet att jag har rätt till - en rehabilitering anpassad efter mina behov, inte en rehabilitering som bygger på en standardmall.
      Jag försöker sträcka på mig och tänker inte låta henne sätta sig på mig en gång till.
      Kram!

      Radera
  2. Hej! Har kollat runt lite på din blogg, du skrivet väldigt bra och ingående om vilken kamp det är att bli förstådd inom vården eller av FK, har själv haft en lång resa för att bli ordentligt utredd. Dina symptom låter mycket som mina, jag har ME. Har blivit behandlad för utmattningssyndrom i många många år vilket var helt fel eftersom det berodde på en neurologisk sjukdom.
    Hoppas att du ska få lugn och ro från FK så fort som möjligt och önskar dig en fin dag. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej - och välkommen hit!

      Intressant att du känner igen dej och att du tycker att mina symtom låter som ME - jag har haft mina funderingar åt det hållet under en lång tid. Jag har förstått att det inte är en helt ovanlig kombination att ha hypermobilitetssyndrom (HMS/EDS-ht) och ME. Hur gick det till att du tillslut fick din diagnos - jag har förstått att det inte finns så många som utreder och ställer ME-diagnos.

      Jag har även hittat din blogg och lagt den till favoriter. Återkommer där!

      Kram

      Radera
    2. Jag gick den hårda vägen, trappade upp arbete eftersom det skulle vara "kanon" för min trötthet som bara var lite utbrändhet.. Blev utförsäkrad 25% och började jobba, sakta men säkert gick jag mot en krasch och fick mer och mer symptom som inte var rimliga för en utbrändhet. Började läsa igenom gamla journaler, ända sen en körtelfeber på 90-talet, och upptäckte då att läkaren, en psykiatriker skrev att jag har kroniskt trötthetssyndrom men att han tyckte den hörde till psykiatrin. Började läsa på (har fibro också, men inte mycket värk i jämförelse med utmattning och infektioner) och kände igen mig klockrent i alla neurologiska symptom som beskrivdes. Bor i Göteborg, så då blev det självremiss till Gottfries. Om du vill bolla mer så maila mig på mireille.edgren@gmail.com Finns två bra ME-forum på FB som hjälpt mig mycket i kampen för rätt vård och hur man ska orka fajtas ME FK o alla andra motsträviga myndigheter, kan skicka länk om du vill : ) Kram!

      Radera
    3. Tack för att du berättar! Jag tog upp ME för min egen del, med läkaren, då jag inte tillfrisknade som förväntat under rehabilitering på Stressklinik. Denna läkare verkade varken ha någon kunskap eller mycket till övers för ME - för hon menade att det var ju sak samma om jag hade utmattnings eller ME-diagnos. Tanken finns med mig - framför allt eftersom jag ingen annan stans sett begreppet aktivitetsutlöst utmattning. Tack för mailadressen och omtanken! Idag ska jag träffa min nya läkare - håll tummarna för ett bra bemötande!
      kram!

      Radera
    4. Få läkare, t o m stressläkare fattar vad ME är. Precis, PEM hör till ME och inte till utbrändhet. Lycka till idag!❤️

      Radera
    5. Tack för din omtanke! Ska ta upp detta till diskussion med den nya läkaren längre fram, det var så otroligt mycket att prata om på kort tid på det första besöket!
      Kram 💙

      Radera
  3. Du är ingen looser! Du är inte skuld till att rehabiliteringen är ett kaos. Du gör alltid ditt bästa så vitt jag förstår och behöver inte jagas, för det gör du tillräckligt bra själv...
    Tycker du ska koncentrera dig på vinnarkänslan från FK-mötet och gratulera dig själv till väl förrättat värv!! Du vet bäst vad som är bra för dig, lita på din magkänsla! Heja dig!!
    kram Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sofia! Jag försöker peppra mej själv och inte låta hela FK-mötesgrejen dra ner mej - men det är lättare sagt än gjort. Jag försöker dock att tänka och hoppas på att sjukgymnast och läkare kommer att hjälpa mej med kontakten med FK och jag tänker inte vara snäll och sticka under stol med hur detta påverkat mej denna gång. Det är slut med meseri från Malin nu!
      Kram

      Radera