onsdag 30 april 2014

Min Rebel och jag

Jag tog tjuren (skammen) vid hornen igår och utsatte mig för värsta tänkbara - både skammässigt och belastningsmässigt - stora ICA. Tänkte att om jag vet att jag verkligen kommer att behöva en sittplats - så kanske det stora behovet gör att jag kommer över skammen lättare.

Och vet ni vad - det fungerade och kändes knappt pinsamt överhuvudtaget.

   

Det var både plus och minus på Rebel:en. 

  • Den är as-tung - vilket är en klar nackdel - 11,5 kg och framtung vilket gör att jag inte kan lyfta den över någon kant - eller i hopfälld in i bilen. Det innebär att det blir svårt att komma in i en buss exempelvis. Eventuellt går det att gå baklänges, som jag kommer ihåg att jag gjorde med barnvagnen. Att den är så tung gör också promenerande på annat än slät asfalt omöjligt, jag fick rejält ont i axlarna igår av att bara skjuta den på slätt golv inne. 
  • Sittplattan är så högt upp att jag är tvungen att ha fötterna på bakhjulen för att få någotsånär vila. Det innebär att jag får ett bakåttippat bäcken och krum rygg - vilket är svårt att göra något åt utan ryggstöd. För övrigt har jag svårt att få någon vila då jag sitter utan ryggstöd.
  • Det fungerade bra att köra den i affären, den är ganska smal så det var inga problem att ta sig fram i den stora affären - frågan är hur det blir på den lilla affären där det är ganska trångt. 
  • Ett plus för korgen som jag använde som handlingskorg.
 
Summa summarum så fick jag inte mindre ont i bäckenet - däremot mycket mindre trötta och onda fötter. Dock fick jag ökad smärta i axlar och nacke. Den mentala tröttheten var påtaglig - men det var ganska mycket folk i affären och det är en hög belastning för mig. 
 
Har ringt och utvärderat med sjukgymnasten och vi ska träffas igen och se om vi kan hitta någon annan modell i sortimentet som motsvarar mina behov bättre. För en rollator  - använd som en portabel stol - skulle verkligen underlätta mitt liv.

2 kommentarer:

  1. Vad skönt i alla fall att pinsamheten inte var det största problemet. Det måste ju absolut finnas en rollator som passar dig, en som är lättare och som du kan sitta bättre på. Kram! ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har insett att pinsamheter har olika grader och skepnader. Helt plötsligt känns det jobbigt med närområdet - vad ska alla som såg mej gå utan rollator igår tänka då jag går med rollator idag...osv? Men idag har jag tänkt att gå till biblioteket - med rollatorn - och ta flera pauser på vägen. Vi får se hur det går.
      Kram! ❤️

      Radera

Om varför jag inte använder begreppet kroniskt trötthetssyndrom

Det var varit mycket i media om ME/CFS den senaste tiden, vilket är glädjande. För ju mer uppmärksamhet sjukdomen ges och ju mer relevant f...