fredag 27 juni 2014

Det nya jag

Den kommunala sjukgymnasten har just varit här med tre nya rollatorer - som inte heller de fungerade för mig.

Den här gången hade jag laddat - för att säga min hjärtas mening. Så, det gjorde jag.

Jag sa summerat att om de rollatorerna som finns i sortimentet varken motsvarar syftet med att jag ska använda rollator (att jag ska kunna varva promenaden med pauser sittande) eller mina behov (en lätt rollator med bra sittmöjligheter) - borde det inte vara svårt att argumentera för att hon behöver förskriva en rollator som är utanför sortimentet. Det hjälper ju liksom inte att jag provar igenom hela grundsortimentet då - om en rollator med mina mått och behov inte finns där.

Hon försökte argumentera om tidsaspekten - att det tar så lång tid att gå utanför sortiment. Men det föll så fort hon hade sagt det - för detta med att prova en massor av "odugliga" rollatorer har bara tagit en massa tid och energi utan att ge något - och nu ska jag behöva vänta till efter semestern eftersom hon inte börjar jobba för specialbeställning förrän nu. Hon var här första gången 4 april men första rollatorn fick jag först i slutet av april och dessutom kontaktade jag henne första gången redan i januari.

Hon blev berörd, men tackade för konstruktiv kritik - och bad om ursäkt och sa att detta handlade om hennes ovana och okunskap.

På mitt initiativ har vi nu i alla fall tagit de nödvändiga måtten för sitthöjd och körhandtag (det första man gör innan man beställer ett hjälpmedel i min värld) och tillsammans sett ut en rollator som motsvarar mina behov och syftet med användningen av rollatorn.

Men jag känner nog just nu, att det räcker nog inte att "bara" ge feedbacken till henne, detta är något som inte får fortsätta och allt handlar inte bara om ovana och okunskap - det handlar också om organisation.

Jag sträcker i alla fall på mig och känner mig stolt (och bevarar i mitt minne för framtida jobb)! 

4 kommentarer:

  1. Applåder och fanfarer! Det är sorgligt och provocerande att rutinerna är så undermåliga men åh så bra att du sa ifrån. Antagligen har du gjort stor skillnad både för dig själv och för kommande patienter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, jag sa just det till henne oxå - att jag hoppas att hon tänker på detta och gör annorlunda med nästa patient.
      Kram

      Radera
  2. Känner igen mig så mycket.
    Så här har det varit hela tiden med rullstol/elrullstol till mig. Det var därför jag ens sa ja till minicrossern, trots att jag visste att den var fel. Det kändes liksom inte konstruktivt att jag skulle åka hem och vänta en-två månader till på en ny utprovning, av en annan, snarlik rullstol (inte stor skillnad på en Comet och en Minicrosser direkt, men först utprovning av Comet som är deras standard, sen när den inte funkade så trodde jag att de skulle leta upp en som passade mina behov, alternativt att jag skulle prova ett antal olika modeller.). Så jag gav liksom upp för tillfället och tänkte att det är bättre att jag tar den så jag äntligen får en, och har den under tiden jag kämpar för en mer anpassad för mina behov. Nu har jag haft den i ett halvår, och kampen för bättre rullstol har pågått i 3 månader utan att något hänt typ!

    Väldigt intressant att läsa hur det var för dig och vad du gjorde. Jag har nog svårt att vara så tydlig för jag har ju inte din kunskap. Kände ju vid utprovningen av minicrossern att jag och mina argument blev överkörda.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag hade ju mina argument överkörda i flera månader och tillslut fick jag nog och berättade vilka konsekvenser det fått för mej! Det jag var med om och det du beskrev är allvarligt - för det beskriver två problem. Dels bristande kartläggning inför utprovningen vilket gör att man förlitar sej på att prova tills man hittar något som fungerar. Dels tror jag det handlar om hur själva systemet för hjälpmedelsutproving är uppbyggt. Rent tekniskt sätt borde man kunna göra en tydlig behovs/kravspecifikation från början och sortera bort alla hjälpmedel som inte uppfyller de kraven. Spara tid och frustration. Detta får grunnas vidare på!
      Kram!!

      Radera

Om varför jag inte använder begreppet kroniskt trötthetssyndrom

Det var varit mycket i media om ME/CFS den senaste tiden, vilket är glädjande. För ju mer uppmärksamhet sjukdomen ges och ju mer relevant f...