lördag 2 augusti 2014

Nya svåra utmaningar

En del av tröttheten jag pratade om igår kan nog delvis härledas till mina nya övningar jag fått av sjukgymnasten i veckan.

Då jag konstaterade att wow-känslan saknades i hållningsövningen så sa han att det var helt i sin ordning - när övningen fyllt sitt syfte ska den tydligen bara kännas tråkig. Nu har jag fått nya övningar för att använda rätt muskler i ryggen vid stående, sittande och framåtböjande samt rent ut sagt skitjobbiga övningar för att rekrytera magmuskler. 

Han är så bra min sjukgymnast - för han gör undersökningar och tester, konstaterar och berättar vilka problem detta ger samt har kunskap om redskap som ska leda ur det hela. Just att det är han som lyfter fram besvären och konsekvenserna - exempelvis att mitt felaktiga rörelsemönster och muskelanvändande i ryggen gör att jag inte klarar av att sitta någon längre stund utan ryggstöd utan behöver sitta bakåtlutad med stöd för nacken - är befriande då jag tidigare tjatat mig blå om just detta utan att bli tagen på allvar. Då han dessutom starkt framhärdar att detta inte är något jag själv orsakat eller medvetet kunnat påverka blir det extra befriande. 

Nu ska jag dock ta en paus från magövningarna några dagar då värken i nacken dramatiskt ökat. Han sa att han medvetet väntat med dessa övningar då de är påfrestande på nacken. Det är skönt att han medvetet prioriterat övningarna istället för att sätta igång allt samtidigt bara för att han ser att behovet funnits. 

Just för tillfället njuter jag av ansvarsfrihet, tystnad och ryggläge. Det var absolut nödvändigt! 

2 kommentarer: