tisdag 9 september 2014

Hörde ni smällen?

Det var bara jag som brakade rakt in i verkligheten. 

Min sjukskrivning går ut i mitten på månaden. Igår ringde jag min vårdcentral för att kolla varför jag inte fått någon kallelse till läkarbesök. Det visade sig att jag inte fanns inbokad på något besök och att läkaren (den nya som jag bara träffat en gång) inte skrivit något alls om fortsättning i mitt fall. Någon läkartid fanns inte att få förrän första veckan i oktober! 

Jag blev så ställd, frustrerad, arg och uppgiven att jag böjande gråta i telefonen. Både jag och min man var med på läkarbesöket och ingen av oss har något minne av att vi gavs ansvaret att boka en ny tid. Och vad trodde läkaren - att jag mirakulöst skulle tillfriskna så att han slapp träffa mig mer? Såna här saker verkligen dränerar på kraft. 

Har mailat min handläggare på FK och frågat vad som händer nu, för VC kunde inte ge mig någon annan tid - det blir ett glapp på två veckor i sjukskrivningen. 

Så typiskt - precis när jag tyckte att jag började vända skutan rätt igen! 

6 kommentarer:

  1. åhh nejj...där brast det igen i vården! Ingen uppföljning osv. och du som varit sjukskriven så länge också...
    styrkekram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är tydligt att det saknas gemensamma rutiner för hur uppföljning ska ske - det verkar vara upp till person. Tråkigt och enerverande!
      Kram!

      Radera
  2. Jag har samma bekymmer, med sjukskrivning som gick ut 1/9 och läkartid först den 11:e. Men enligt min handläggare på FK så kan läkaren sjukskriva retroaktivt utan problem (De vet att det är svårt att få läkartid). Hoppas det löser sig så för dig också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det låter ju betryggande. Jag får dock inget svar av min handläggare varken på mail eller telefon - det skulle varit skönt att ha hennes ord på det så det inte strular i efterhand.

      Radera
  3. jo läkaren kan sjukskriva i efterhand. Det var jag med om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag fick kontakt med FK tillslut - och hon sa att eftersom jag informerat henne innan sjukskrivningen gick ut kan hon godkänna retroaktivt.

      Radera