onsdag 3 september 2014

I gamla hjulspår

Mycket riktigt visade det sig hos sjukgymnasten att något inte stod rätt till - därav det envisa bakslaget. Sjukgymnasten förklarade att då belastningen med den nya övningen blev alldeles för hög kopplade kroppen på gamla (felaktiga) rörelsemönster igen. Detta innebar också att de övningar jag gjort, gjordes med felaktiga rörelsemönster. Inte konstigt då att bakslaget varit så långvarigt och segt (omöjligt) att ta sig ur. Något jag inte kan göra på egen hand menar sjukgymnasten. 

Att detta påverkar hela mig med ökad smärta, utmattning och mental trötthet var lätt att se sa han. Så nu ska vi tillsammans arbeta för att vända på detta med övningar och täta utvärderingar. Han tar på sig ansvar och jag känner mig aldrig skuldbelagd när jag går ifrån honom, snarare upprättad! 

Då går bakslaget lättare att bära. 

6 kommentarer:

  1. Tänk vilken skillnad det gör att bära ett bakslag och därtill hörande skuldkänslor själv och att bli avlastad. Du gör ju bara så gott du nånsin kan, sen får proffsen ta ansvar för resten.
    kram Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en enorm skillnad! Särskilt att bli avlastad av någon som har kompetensen att avgöra orsak och skuld...
      Kram!

      Radera
  2. Hej! Skönt att höra att du vet vad som felas och att det förhoppningsvis ska gå att åtgärda då. Skönt att ha en sjukgymnast som har överblick och kan se vad som funkar o inte funkar och att du kanske förhoppningsvis kan känna dig trygg där, och att det så småningom vänder och att ni hittar övningar som kan funka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, att känna trygghet med sin behandlare är superviktigt! Då vågar jag ju släppa taget lite och kasta mig ut i det nya han föreslår - även om det låter mer dramatiskt än det är. Litar jag inte på hans kompetens kan jag likagärna låta bli att gå dit!

      Radera
  3. Jag blir alltid så glad när jag läser om positiva vård-erfarenheter! Det ger hopp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är viktigt att lyfta fram att det faktiskt kan fungera oxå, ibland vågar man inte riktigt tro det!

      Radera

Om varför jag inte använder begreppet kroniskt trötthetssyndrom

Det var varit mycket i media om ME/CFS den senaste tiden, vilket är glädjande. För ju mer uppmärksamhet sjukdomen ges och ju mer relevant f...