torsdag 18 september 2014

Skillnad

Äntligen börjar det långa, tunga bakslaget släppa klorna om mig. Jag märker det på att min aktivitetsnivå generellt ökar och att de mindre bakslagen varken blir lika djupa eller långvariga. 

Det intressanta med en sådan här process är att jag verkligen märker att det är skillnad på skit och skit. För det är väldigt stor skillnad på ett bakslag som kraftigt sänker den totala aktivitetsnivån och belastningskänsligheten under lång tid och de mindre variationerna som i sig själv kan vara symtommässigt lika kraftiga men som sträcker sig över kortare tid. 

Att avgöra om bakslaget är av den ena eller den andra sorten - långvarigt och djupt eller av en mer övergående karaktär - är inte helt enkelt. Det går att gissa genom att se "trenden", dvs vilket läge jag är i då bakslaget kommer. Men veta säkert går inte - annat än genom att se bakåt i backspegeln. 

Så att hamna i ett bakslag är både nedslående och tålamodsprövande. Det behövs ett hopp om förändring samtidigt som koncentrationen behöver ligga på här och nu - att slå till en nödvändig reträtt samtidigt som att inte ge upp. 

2 kommentarer:

  1. Du är ,precis som vanligt, klok som en bok och lika uttrycksfull!
    Så många gånger vet man först ett halvår efter varför det blev som det blev...Men för varje runda lär man sig nåt nytt om sig själv som man, om man kommer ihåg det dvs, kan använda vid annat tillfälle. Ibland är det frustrerande att bara leva här och nu och inte kunna planera nåt, ibland är det bara skönt att släppa allt och bara existera.
    Har läst igenom dina länkar på utmattning och mental trötthet igen senaste veckan, där finns så många guldkorn! Tack snälla du för all ork du lagt där som många andra har glädje och nytta av!
    kram Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sofia! Dina ord värmer ska du veta! Det är inte enkelt att leva här och nu men många gånger tycker jag att det möjliggör att verkligen se och ta tillvara de små guldkornen i livet - som går människor med ett högre tempo helt förbi. Jag insåg tex i helgen att mitt elände gjort mig till en bättre fotograf, just för att jag är mer här och nu. Många kramar! 💕✨

      Radera

Det finns bara ett vi!

Vet ni varför frågan om LSS/assistans och sjukförsäkringen är så enormt viktig?  Jo, för det berör ALLA - inte bara de som är i behov a...