fredag 3 oktober 2014

När det fungerar som det ska!

Vet ni - jag är så glad att jag tillslut tog beslutet att göra den energikrävande processen att byta vårdcentral - för det har varit SÅ värt det. 

Förra veckan gick min FK-handläggare fullständigt i spinn och bestämde sig för att påbörja arbetsträning SAMTIDIGT som jag påbörjar MMR. Helt plötsligt skulle allt göras samtidigt och det var bråttom. Det som utlöst hennes stress över att påbörja arbetsträning var ett utlåtande hon begärt och nu fått av min sjukgymnast. Detta fick  jag veta via ett mail som jag läste i fredags kväll. Jag skojar inte då jag säger att hela min helg blev totalförstörd. Det kändes som att jag frös till is och höll på att implodera av alla hemska känslor och flashbacks som vällde över mig. Skulle alla dåliga erfarenheter behöva upprepas ytterligare en gång? Hade jag totalt missuppfattat sjukgymnasten och hade FK verkligen inte förstått någonting?! 

När jag samlat mig något i måndags skickade jag ett uppriktigt och ärligt mail både till sjukgymnasten och handläggaren - och bad att de skulle ringa mig då de läst det. 

Sjukgymnasten ringde först som tur var - han läste upp intyget - och tok-bekräftade mig i att FK totalt missuppfattat det han skrivit. Han var liksom jag övertygad om att jag behövde göra en sak i taget och att MMR var fullt tillräckligt. Handläggaren blev helt ställd då jag senare pratade med henne och förstod ingenting. Då hänvisade jag henne vidare till att ta kontakt med min sjukgymnast. 

När jag igår pratade med rehabkoordinatorn angående MMRen visade det sig att både hon och sjukgymnasten hade haft mailkonversation med FK. Den hade tillslut mynnat ut i att ingen arbetsträning ska ske parallellt med MMR, inte heller några möten med FK eller arbetsgivaren. Ansvaret att avgöra när arbetsträning är aktuellt ligger nu helt på VC - och FK kommer inte kontakta mig innan dess! Fatta!!! Äntligen någon annan som är beredd att ta striden ÅT mig!!!

Var också hos min läkare idag som hela tiden uppmanade till lugn och tillförsikt. Inget förhör, inget "du måste" - bara stöd och uppmuntran. ❤ 

Som jag väntat på detta!

8 kommentarer:

  1. FK! Finns inget gott att säga! Vi får endast hoppas det ändrar sig med den nya regeringen. Men jag förstår att FK säkert försökte passa på här genast. tur du har någon som kan ta fajten och hejda dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tidigare bara bra erfarenheter av FK - det är sedan jag bytte handläggare som problemen börjat. Jag tror att handläggarnas kompetens i rehabilitering och medicin är väldigt varierande och handläggaren själv väljer ju hur regler och riktlinjer tolkas och hur arbetet läggs upp. Att sjukvården många gånger är fega och mesiga gentemot FK och gör bedömningar utifrån hur de tror att FK kommer bedöma - det är en helt annan historia.

      Radera
  2. Kram på dig! Så skönt att du har stöd, bra stöd dessutom! Så roligt att också få höra att det går framåt för dig, även om det är små steg så går det framåt! Jag har inte skrivit här på länge men jag har följt dig. Jag har ju inte heller varit så aktiv på min blogg men jag lever och det går framåt även för mig. Hoppas att du ska må bättre och bättre och att du ska tycka om MMR:en. Tråkigt att det blev så där med FK men jag vill ändå säga att personligen har jag just nu en väldigt bra handläggare på FK. Som du säkert kommer ihåg/läst på min blogg för länge sedan så blev ju inte mitt första möte med denna handläggare något vidare men efter att vi pratat ut om missförstånd och uppfattningar så har kontakten vänt till något positivt. Hoppas att det ordnar sig för dig också! Kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å, vad glad jag blev att höra ifrån dej! Och att det går framåt även för dej! Nu gick ju inte min MMR start något vidare - men jag hoppas på att stödet finns här nu oxå även om det inte gick som de trodde att det skulle gå! Jo jag minns ditt möte med ny handläggare. Och jag hoppas att även kontakten med min kan förbättras. Men enligt min läkare brukar hon vara rätt så "på". Men det är ju skönt att de känner till det!
      Stor kram!

      Radera
  3. Håller helt med om det du skriver angående FK, det är ofantlig skillnad på olika handläggare och deras kompetens. Min nuvarande läkare tar också fajten med FK och förbjuder dem att ha kontakt, det är GULD värt! Då får jag utrymme att syssla med rehabilitering - annars går all energi åt att slåss med FK.
    kram Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ganska märkligt faktiskt att handläggarna har så stort eget tolkningsutrymme då alla pratar om hur hårda reglerna är! Så skönt att höra att din läkare tar fajten och gör sitt jobb!
      Kram!

      Radera
  4. Vilken fruktansvärd helg du måste haft. Tur att det löste sig ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm den var inte ett dugg rolig faktiskt! Kram! 💛

      Radera