söndag 17 maj 2015

Ett uppretat nervsystem!

Blir vansinnig på min kropp just nu - den tål absolut ingenting! Sjukgymnasten säger att nervsystemet är uppretat, jo tack jag är oxå mer än måttligt irriterad.

Det känns ändå bra att jag inte bokade av tiden förra veckan utan att han fick se mig i läget när jag behövde ligga hela besöket med släckta taklampor. Han var väldigt respektfull och gjorde inga onödiga undersökningar eller övningar, jag behövde inte ens ta av mig tröjan.

Helgen har varit ett enda långt prov i självdisciplin - det har behövts så oerhört lite för överbelastningssymtomen att triggas igång att det känns som jag har balanserat på en tunn, tunn lina. Jag har bara velat ut och röja i trädgården och förbereda plantering - eller gå långa promenader och upptäcka vårtecken med sonen. Jag gillar ju att jobba hårt med kroppen. Men jag har fått nöja mig med små glimtar av glädje och tillfredsställelse, korta stunder ute i solen tillsammans med min fina familj.


10 kommentarer:

  1. Önskar dig mer glädje tillsammans med familjen!

    SvaraRadera
  2. Känner med dig! Och delar din frustration... Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du! ❤ Det vet jag att du gör! Kram!!

      Radera
  3. Beundrar din självkontroll! Men är man i det läget så är man...
    Bra att sjukgymnasten fick se dig i det skicket, det var säkert lärorikt för honom och kanske gynnar dig i längden.
    Önskar dig snar bättring och mindre uppretat nervsystem!
    kram Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack snälla du!! ❤ Ja, jag tror verkligen att det var nyttigt, för oss båda! Kram!

      Radera
  4. Säger som Sofia att det antagligen är väldigt bra att sjukgymnasten får se dig i det läget och att du kan lita på att han kan hantera det och avlasta i stället för att pressa dig. Vilket jobb du har gjort den här helgen med att bromsa hela tiden, starkt jobbat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, hos honom känner jag faktiskt får och kan ställa krav, inser att jag verkligen måste ta upp och prata om hur jag praktiskt ska kunna fixa ev psykologsamtal - att sitta och prata en timme (minst) i sträck är en hög belastning på kroppen. Kram!

      Radera
    2. Skulle sjukgymn kunna hjälpa dig och skriva ett intyg på hur psykologsamtalen behöver anpassas för att bli tillgängliga för dig? Att de behöver ske i ett rum där du kan ligga bekvämt, att taklampor måste släckas och att du behöver hjälp med transport dit då du varken kan köra bil själv eller åka buss om orken ska räcka till ett besök? Krasst uttryckt så är behandlingen inte tillgänglig för dig utan ett antal anpassningar och det kanske är bra om det kommer upp i ljuset inför din handläggare på FK.

      Radera
    3. Ja, vi får se vad han säger - jag känner att jag måste ta det han sagt på allvar: att jag ska ställa krav och göra anpassningar för att övervinna smärtan med list istället för med press...

      Radera