onsdag 25 februari 2015

Ett steg fram och två tillbaka

Jag ber om ursäkt för min frånvaro här i bloggen - och för att jag inte svarat på era kommentarer. Era kommentarer betyder oerhört mycket för mej och jag glädjer mej varje gång siffrorna visar att det är någon mer som gett sej till känna. Men att svara kräver så mycket mer energi än att läsa - men svar kommer, så småningom. 

Jag mår tyvärr inte så bra just nu - belastningskänsligheten sitter i. Denna krasch inleddes med något så enkelt som att vi testade en ny övning hos sjukgymnasten. En övning som handlade om att ligga på magen och dra ihop skulderbladen. Alltså inte objektivt någon tung belastning men känslan var att det verkligen var en tuff övning. Övningen triggade igång min nacksmärta vilket i sin tur gav sämre sömn. Trots den ökade smärtan valde jag att vara aktiv under helgen tillsammans med familjen, på en för mej normal helg-nivå. Under förra måndagen ökade smärtan och mattheten ytterligare men jag genomförde trots detta ett mycket viktigt möte på sonens skola. På kvällen kulminerade allt med en kraftig överbelastningsreaktion med smärta, dålig mage och en frossa som inte var av denna värd.  Med den frossan trodde jag att det var influensa att vänta men ganska snabbt förstod jag att det var en konsekvenser av överbelastningen. 

En skit-jobbig vecka blev det av det hela - med massor av smärta, dålig sömn och extra trötthet. Återigen är det till att sakta försöka ladda om och kravla sej upp ur gropen - igen! 

12 kommentarer:

  1. Malin, du behöver inte be om ursäkt för din bloggfrånvaro, även om jag saknar dig så förstår jag varför. Det är så skönt att läsa om någon mer i världen som får rejält med stryk efter aktivitet och att du ändå ibland väljer att göra det av olika anledningar. Det kallar jag fighting-spirit och att skratta problemen rätt upp i ansiktet...Såklart unnar jag dig att göra allt du vill utan efterräkningar, men det är en stor tröst att veta att det finns fler som en själv, att man inte " sitter på månen". Hoppas du förstår vad jag menar! Lycka till med uppkravlandet! Du klarar det denna gången också!
    kram Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sofia! Det är nog det att jag så fantastiskt gärna vill vara aktiv på bloggen som förut - skriva, tänka, protestera och reflektera...kanske är mej själv jag ber om ursäkt? Men å andra sidan väljer jag idag att vara mer aktiv med mitt fotograferande på Instagram - och lägga tid på något som uppmuntrar mej. Men bådadera skulle inte vara fel! Kram!

      Radera
  2. Malin, fick du något gehör hos din läkare angående din dåliga återhämtningsförmåga?

    Jag och min man fick nyligen träffa en läkare som var insatt i ämnet. Det var oerhört befriande höra honom berätta med en självklarhet om det vi märkt och upplevt men inte fått full förståelse för tidigare. Han berättade för mig (inte tvärtom!) att om jag går över min kapacitet kommer jag att hamna på en lägre aktivitetsnivå/förmåga än jag var på innan. Precis det du också beskrivit i ditt brev till vården, Malin.

    Han sa att jag har Mitokondriell Hypoplasi (mitokondriell underfunktion). Cellerna har inte normal förmåga att bilda energi. På det sättet liknar mitt tillstånd ME/CFS. För att kunna fungera mer normalt behöver de coenzymet Q10 samt kväveoxid. Kväveoxid får vi från nitrater som bland annat finns mycket i rödbetor. Han rekommenderade, utifrån forskning om detta, att jag skulle dricka 1 dl rödbetsjuice per dag och för att få så god effekt som möjligt även 1 dl osötad lingonjuice som är en kraftig antioxidant. Han var väldigt tydlig med att energiproduktionen behöver hjälp på traven och man får absolut inte överanstränga sig såsom vid styrketräning eller liknande.

    Jag har själv inte hunnit börja, förutom med q10, och har ingen egen erfarenhet att berätta om. Det fantastiska för oss var hans självklara förståelse av läget, oerhört skönt. Kanske kan hans ord också få bekräfta fler personer som befinner sig i samma läge?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Tack för ditt mail, som jag ännu inte svarat på - förlåt - och för din kommentar. Skönt för dej att du träffat en kunnig och insatt läkare - önskar att alla med långvariga besvär hade den förmånen. Tack för att du delar med dej.

      Min läkare var stressad när jag träffade honom sist och jag fick inga vidare svar på något faktiskt, mer än att jag är fortsatt sjukskriven, fortsätter med min sjukgymnast och att det är tillräckligt. Orkar inte att ligga på något mer just nu utan måste fokusera på att fördela min energi rätt.

      Har hört fler som blivit rekommenderade just råa rödbetor - och jag har gjort ett försök med detta, men upptäckte att jag är överkänslig för detta tyvärr. Lingonjuice däremot har jag inte testat.

      Hoppas att du långsamt får må bättre!

      Radera
  3. Eftersom jag ännu inte provat rödbetsjuice, på vilket sätt blev du överkänslig? Jag tål ju, som tidigare nämnts, inga mediciner eller liknande så jag är lite fundersam om jag kommer tåla detta. Läkaren hade väldigt goda förhoppningar för energinivån så det vore tråkigt om det, som för dig, inte går att ta av andra anledningar. Det jag framför allt känner mig orolig för är om njurarna/binjurarna inte pallar men jag har inte lyckats få fram någon info om det.

    Det kändes väldigt upplyftande för både min man och mig efter vi hade träffat läkaren, han såg så positivt på framtiden för min hälsa. Men jag glömde fråga honom; om min kropp inte kan sköta det den automatiskt gör i en frisk kropp och jag måste istället manuellt tillföra det som behövs för en så komplicerad sak som energitillverkningen, behöver jag fortsätta göra det hela livet för att ha ett mer aktivt liv? Eller räcker det med en period och kroppen kommer tillbaka till normaltillstånd? Just nu känner jag mig lite neg och tror att jag kommer behöva manuellt skapa den biokemiska balans som behövs under lång tid framöver... Ett svårt jobb att göra. Men jag ska försöka för jag vill verkligen inte leva innanför husets väggar för all framtid. En dag i taget...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har både fått utslag och diarre, Så irriterande för jag tycker verkligen om rödbetor i alla former. Vet inte om det kan ha att göra med att kroppen är känslig och att jag i friskt tillstånd skulle tåla det bättre? Hoppas att du lyckas bättre. Lingonjuicen kanske jag skulle pröva.

      Radera
    2. Säkert är det så, att man blir extra känslig för saker i det läge vi är i nu! Jag ska testa rödbetsjuicen längre fram men då vet jag mer om hur man kan reagera, tack. Lingonjuicen kommer säkert inte göra dig frisk från en dag till en annan. Men den är ju en stark antioxidant och det är ju inget fel att stärka immunförsvaret!

      Radera
    3. Berätta gärna hur det går!! <3

      Radera
  4. Hej, igen!

    Jag glömde nämna att läkaren vi träffade ville att jag skulle läsa på om läckande tarm. Att jag redan äter glutenfritt ansåg han vara bara bra men att jag även skulle kolla upp fler saker som kan stärka tarmarna och i nästa steg resten av kroppen. Blev en liten peppning för min man också att orka med att jag gör kostförändringar, nu när det är han som handlar och ofta lagar maten.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att läkaren kom med konkreta saker för att öka kunskapsnivån hos er bägge...kunskap ger motivation!

      Radera

Om att önska bättring

Jag har insett att jag hellre önskar att människor säger att de finns med mig oavsett hur jag mår än att de önskar mig bättring. Det känns s...