torsdag 14 maj 2015

Märkligt

Reducerad till en mes som lyckats vara sjukskriven över fyra år för dålig hållning och stickningar i axlarna.

Så galet kan det bli då en person med bristande kunskap och förståelse (om en persons diagnoser och dess konsekvenser i vardagen) sköter dokumentationen vid ett avstämningsmöte. 

Fick dokumentationen från avstämningsmötet häromdagen och det var fullt med missuppfattningar och rena faktafel. Handläggaren har verkligen inte förstått någonting! Det är så skrämmande och jag fick fullkomlig panik då jag läste. Jag hade ju dåliga vibbar vid mötet - men så här illa trodde jag inte att det var. Det är allt från att hon ändrar min huvuddiagnos till en icke-existerande-hitte-på-diagnos och att hon beskriver min smärtproblematik som stickningar i axlarna till rena faktafel om MMR:ens omfattning. Viktiga saker som kan få stora konsekvenser i hur mitt mående bedöms i framtiden. 

Jag tog med dokumentet till min sjukgymnast och han höll med mig om varenda kommentar jag hade. Tillsammans kom vi överens om att jag skulle skicka mina kommentarer till handläggaren - och hänvisa till att sjukgymnasten höll med - och kräva att dokumentationen skulle rättas. Jag fick ett snabbt svar som chockade mig ännu mera. 

Handläggaren menar att dokumentationen är arkiverad och därför inte går att ändra. Hon tillägger att mitt mail sparas som en bilaga i min ärendmapp. Hon menar att hon dokumenterat som hon uppfattat det och att frågor om det hon skrivit att en viss person sagt, tex min sjukgymnast, får jag ta med honom, eftersom det är han som sagt det. Problemet är ju att sjukgymnasten inte heller förstår vad hon menar att han har sagt. Innehållet i mitt mail blir ju dessutom inte värt något om hon inte "erkänner" att dokumentationen innehåller fel. Makabert! 

Jag har bett sjukgymnasten om hjälp att driva detta vidare för mina ord verkar inte väga tillräckligt tungt. Om inte han heller når fram får vi ta andra vägar. Det känns oerhört viktigt att det inte ligger felaktig dokumentation hos FK som kommer användas som grund för utvärdering av nuvarande åtgärder. 

Men jag kan verkligen inte förstå hur ett dokument hos en statlig myndighet som är så viktigt att det måste arkiveras kan få upprättas utan kontroll av någon annan som deltog vid mötet. Till och med i möten på "hobbynivå" justeras ju protokollen. 


12 kommentarer:

  1. Helt, helt galet. Fruktansvärt. Det är uppenbart att hon inte litar på varken din eller sjukgymnastens ord. Eftersom ni har försökt det så länge, att beskriva hur det är, men att det inte når fram behöver du fakta och färdiga diagnoser till hjälp. Du har Hypermobiliteten som diagnos men när det gäller din dåliga återhämtningsförmåga bör du kräva att få bli utredd för ME. Helt enkelt gå igenom Kanadakriterierna med din läkare. Får du det som diagnos finns det vetenskapliga bevis för dålig återhämtningsförmåga etcetera. Då finns material att ge din handläggare och hon tvingas vid ny diagnossättning göra ett nytt utlåtande för eventuella beslut. Du behöver inte diagnosen för att bekräfta för dig själv det du redan kan om din kropp, du behöver den för att bekräfta för andra!

    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vet inte vad jag ska säga. Tyvärr tror jag inte kampen med just denna handläggare blir lättare bara för att jag har ytterligare en diagnos. Hon förstår ju inte ens det som faktiskt ryms inom de diagnoser jag har idag. Och hon skrev ju inte ens rätt på omfattningen av MMRen trots att vi både pratat och mailat om det ett flertal gånger och att vi pratade om det på det aktuella samtalet. Hennes nonchalans omfattar nog allt och alla utom henne själv tyvärr. Men jag planerar ändå att prata med min läkare om ME, det är dags nu.
      Kram - och tack för din uppmuntran!

      Radera
  2. Jag finner inga ord... ;) Så vidrigt, hade det hänt mig hade jag blivit suicidal Driv vidare så mycket du orkar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla för din omtanke! Ja, detta måste drivas vidare - och om jag inte orkar får någon hjälpa mej!

      Radera
  3. Å fy så vidrigt!! Ja men det är ju precis så, folks liv hänger på hur en handläggare "uppfattat", riktigt otäckt. Kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för din uppmuntran! Jag förstår faktiskt inte hur sådana här viktiga saker får dokumenteras så här bristfälligt. Visserligen ska ju även vården dokumentera mötet - men det är ju FK som är ansvariga för att skicka ut "minnesanteckningarna" till resten - och i dom finns ju även planen antecknad.
      Kram! <3 Såg dej förresten i GP/expressen - fint reportage!

      Radera
  4. Fruktansvärt skrämmande...Det är hemskt att veta mer om sin sjukdom än de som bestämmer över villkoren i ens liv. Mycket sympati till dig Malin!
    kram Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vännen för din omsorg! Kramar!!

      Radera
  5. Kanske bäst att bandinspela varje möte man har med läkare,behandling ,och framförallt avstämningsmöten. Det går inte att minnas allt,och det som står det står.
    Har många gånger undrat varför viktig information som framkommit på möten inte ens finns dokumenterat. Har också undrat många gånger om det är samma möte jag och handläggare varit på.
    Hur saken formuleras kan också göra skillnad. Inte kul att känna sig förminskad.
    Spela in allt,det är min rekomendation.Det gör jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla för din omtanke och ditt tips. Jag är nog för "naivt blåögd" då jag tänkt att det inte behövs spelas in, men nu vet jag inte. Det var ju inte att hon sa att jag missuppfattat allt - utan bara att det inte gick att ändra och att hon har skrivit som hon uppfattat.

      Radera
  6. Aj aj aj! Nu har du hamnat i den cirkus jag hade. Handläggare som i princip säger att du är simulant. Jo jag har haft denna dust om felskrivna falskskrivna sjukjournaler och krävt bla att socialstyrelsen förstör dem. Vilket de nekar då de menar att det går inte att påvisa att jag lider men av det handläggarna skriver.

    Tyvärr har jag också hitta på diagnoser och annat än DET jag är sjukskriven, har sjukersättning för. Jaghade tur och fick genom en manöver tillbaka en gammal handläggare. Endast på det sättet löste det sig med sjukersättning. Hade jag haft kvar den nya handläggaren som kom till via FMUn så hade jag aldrig aldrig någonsin fått varken sjukpeng igen eller senare sjukersättning.

    Du måste försöka få utbytt handläggare, eller tillbaka den gamla. Sök på vilka kriterier du fick den gamla och se om du kan få tillbaka denna?

    För jag har gått igenom denna process mycket och det hjälper inte att få ny handläggare för de tar den nya i försvar. Det var endast när jag på något sätt fick tillbaka den gamla som detta onda mönster släppte!

    Den här du har nu har bestämt sig!! gör vad du kan för att få tillbaka den gamla om det är möjligt!

    tyvärr. Jag är hemskt ledsen å dina vägnar, men detta kommer inte gå bra med denna handläggare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för din kommentar. Nej, den här handläggaren har en alldeles för låg kunskapsnivå vad det gäller smärta och utmattning - det är väl det som är mest skrämmande tycker jag, att man har en myndighet med handläggare som ska hantera sjuka människor - men där kunskapen om de sjuka människornas besvär i vardagen är så otroligt låg!

      Radera

En ärlig ursäkt…

Alltså, det är dags nu. Jag måste krypa till korset och be er alla om ursäkt. Jag har varit till en sådan belastning på grund av min oerhör...