tisdag 16 juni 2015

Aktivitetsbakis

Igår gjorde jag något som inte hänt på över fyra år - jag blev klippt av en frisör! En kär vän satte sej och ringde arton samtal för att hitta en frisör som var villig att komma hem till mej för att klippa. På så sätt behövde jag inte lägga energi på resan dit och hem plus att jag undvek massor av  sinnesintryck som blir på en salong.

Dessutom slapp jag hårtvätt samma dag, jag kunde sitta på min arbetsstol och ta pauser samt att frisören var snabb och inte gjorde någon styling efteråt. 

Trots all denna anpassning mår jag urkasst idag - ont i halsen, värkande muskler och rejäl influensakänsla. Jag känner mig SÅ sjuk och det nyklippta håret står på ända. Igår var jag jätteglad för mitt nyklippta hår, just nu har jag inte riktigt samma känsla. 

Horisontalläge = urtrist! 

12 kommentarer:

  1. Vad fint av din vän att ringa runt och vad käckt att kunna bli klippt hemma av en frisör. Hoppas snart att du mår bättre <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ka! Hen är toppen! Och att bli klippt hemma är något som verkligen är en bra energisparande, även om jag ändå blev skitdålig efteråt!

      Radera
  2. Fin vän som fixar och donar åt dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, dom som öppnar upp för att engagera sej så praktiskt är inte särskilt många...❤️

      Radera
  3. Ja, fy för horisontalläge...Hoppas du kan njuta av ditt nyklippta hår när orken återvänder lite. Du blev säkert jättesnygg:)
    kram Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vännen! Ja, jag avskyr verkligen att må så dåligt!!!!!!!! Jag hoppas kunna duscha och göra mej snygg i håret i morgon...efter en förskräcklig vecka i sängen...
      Kram

      Radera
  4. intressant länk om vad som händer i kroppen vid både EDS/HMS och Me mfl. Ibland kan andra vetenskaper förklara sakers natur bättre än den egna proffessionen.

    http://www.fibromyalgi.se/1.0.1.0/96/1/?item=art_art-s1%2F720

    SvaraRadera
  5. http://www.ms-guiden.se/Documents/Nya%20MS-guiden/NyFatigueBroschyr_final.pdf

    Detta handlar om Fatigue, alltså den extrema trötthet/sömnighet, superutmattning vi får bara av och till ibland. Kommer från MS föreningen.

    SvaraRadera
  6. Här är ordet jag letade vi lider av: Pseudoskov. Alltså förstärkta negativa symptom, men som inte är riktigt mätbara, men klart kännbara, som just överansträngningsbelastning med mer. Precis det du beskriver här. Det som doktorerna ofta inte förstår, eller viftar bort och lägger det som inbillningssjuka. Eller FK med för den delen.. Ordet är hämtat ur en sida för MS. Så återigen kan andra proffessioner ibland säga det vår egen inte kan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för informationen - ska läsa senare! Vad menar du med vår egen profession? Är du oxå arbetsterapeut?

      Radera
  7. Nej jag är inte arbetsterapeut. Jag menade att det var ett annat sjukförbund än ME som kunde förklara bättre om tex detta med förstärkta effekter osv. Att andra än ME har kommit längre än vad de har gjort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, nu förstår jag bättre vad du menar! Ja, så är det ju, vissa symptom finns ju hos många diagnoser, som fatigue och malaise (MS, cancer, fibro, ME, EDS mfl). Jag har läst endel om centralt sensitiserad smärta och där finns oxå något som kallas exempelvis smärtlatens som handlar om fördröjd smärta mm.

      Radera

Liten avslagsskola - del 1

I februari har det gått ett år sedan jag fick de första signalerna om att Försäkringskassan hade tankar på att inte godkänna min sjukskrivn...