tisdag 9 juni 2015

Åtgärder för ljudkänslighet?!

Har funderat väldigt mycket på detta med min ljudkänslighet som kom under ungefär ett halvår innan jag blev sjukskriven. Den finns där alltid men svänger väldigt beroende på hur överbelastad jag är. Det handlar mest om ljud som skrammel (porslin, bestick, lego) och prassel (papperskassar o dyl) men även röster eller flera ljud samtidigt (diskmaskin, köksfläkt, tv, visslingar mm). När det är många ljud samtidigt är det mer som att hjärnan inte orkar sortera än att öronen klagar. När det är som värst mår jag dåligt av att höra mig själv prata och vid varje ord jag säger hör jag trumhinnan röra sej inne i örat. 

Jag hör sämre på mitt ena öra men enligt test jag gjort på VC är det helt inom normalspannet, jag har även tinnitus (självdiagnosticerat) särskilt kvällstid. Vi har även tidiga hörselnedsättningar i släkten.

En utmattad kvinna som jag träffade hade fått specialutformade öronproppar (via rehabåtgärd på AF) för att använda på arbetsplatsen på grund av ljudkänslighet men ingen har velat hjälpa mig att få en bedömning för detsamma. Jag har egna siliconproppar från Apoteket som jag använder för att kunna umgås med mitt barn vars största intresse är lego - men de dämpar ju allt och det känns som man sitter i en bubbla. 

När jag läser på nätet om ljudöverkänsliget så handlar mycket om att våga utsätta sej för vardagsljuden och att känsligheten blir värre om man använder öronproppar. Men jag hittar inga strategier hur man ska behandla ljudöverkänsliget under utmattning. För mig är ju ljudkänsligheten ett av många uttryck för min belastningskänslighet och om inte smärtan går att övervinna genom att pressa sig själv utan måste övervinnas med list så borde man väl tänka detsamma om ljudkänsligheten? Eller? 

Någon av er som har fått hjälp för detta fenomen? Känner du igen det jag berättar? Berätta!! 

28 kommentarer:

  1. Känner igen mig, fast för mig är synintrycken värst, så kanske blir fel att kommentera utifrån det. Har också läst/hört sånt om att man måste försöka vänja sig och utsätta sig osv, men all min erfarenhet säger tvärtom. När känsligheten ökar så mycket att jag knappt klarar några intryck betyder det att jag måste låta mig vila tills de är lättare att orka. Och när jag vilat från intryck går det att lite i taget återfå förmågan att orka med dem, utan nån plågsam tillvänjning. Ser det just som överbelastning och tänker att det inte går att lösa problem med överbelastning genom att belasta mer. Kan bli plågad av alla intryck i perioder, men som sagt är synintryck värst för mig, så har inga jättebra tips om hörselintryck.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Linnea att du delar med dej!

      Jag tänker som du - att det är omöjligt att bota överbelastning genom ytterligare belastning - och jag känner igen att känsligheten minskar i och med återhämtning. Jag har också problem med synintryck och även vibrationer har jag nyss insett.
      Kram!

      Radera
    2. Solglasögon hjälper delvis mot synintryck (eller i alla fall ljus), åtminstone för mig. Kanske funkar det för dig/er också?

      Radera
  2. Hej! Brukar smyga in här och läsa dina klok ord. Så mycket jag känner igen mig i. Ang känslighet för ljud och ljus har jag oxå, de har dock blivit bättre de senaste månaderna och mycket tack vare att jag gjort avslappning flera gånger per dag. (Har även slutat äta en medicin som heter gabapentin som jag torr rörde runt förryckte i min hjärna) Nu gör jag avslappningsövningar engång per dag, är fortfarande känslig men inte så att man får panik så fort fler än en sak låter. Tips är att leta upp avslappning av Eva Johansson, hon har olika appar som man kan ladda ner till sin telefon bla. Jag gillar hennes muskulära avslappning.
    Mvh Helen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Helen!

      Tack för att du ger dej tillkänna - även om smygande hör inne är helt okej! Jo jag använder också avslappning varje dag - har en app som heter Minfulness och har svenska röster. Min sjukgymnast tycker det är ett bra sätt att dämpa det uppretade nervsystemet på. Jag tycker det fungerar bra, men är väldigt överbelastad just nu så känsligheten är stor.
      Kram

      Radera
  3. Inte utsätta sig utan skydda sig är rådet jag fått, ge hjärnan en chans att läka och när utmattningen är bättre kommer även känsligheten att minska. Jag är supernöjd med mina musikproppar som jag köpt över nätet. De har utbytbar dämpning och jag kan välja utifrån situation och hör tal bra ändå. Alpine, musicsafepro. Kolla pricerunner för bäst pris om du är intresserad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det låter logiskt tycker jag - om överkänsligheten hänger ihop med överbelastning. Tusen tack för tipset om öronproppar - det ska jag verkligen kolla upp!

      Radera
  4. Jag är också extremt ljudkänslig i perioder och det brukar följa kroppens utmattning. För mig är det enda som hjälper att försöka undvika ljud. Min läkare på VC tyckte att jag skulle försöka vänja mig sakta vid mer och mer ljud men det går verkligen inte så jag har kapitulerat inför ljudkänsligheten. Jag använder öronproppar och hörselkåpor så mycket jag behöver och sedan när ljudkänsligheten lagt sig för stunden kan jag försiktigt njuta av fågelkvitter igen. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter precis som mej! Känsligheten i öronen känns som bara n förlängning av känsligheten i kroppen och hjärnan - jag gör som du!

      Radera
  5. Jag har också hörselproblem i släkten, har också tinnitus och ja, det blir värre med ljudkänsligheten när utmattningen ökar. Så lösningen är verkligen inte att köra på i såna lägen, utan dra sig undan och tanka tystnad tills de uppretade systemen lugnar sig.
    Jag sätter mig vid änden av bord när jag nån gång fikar med fler, då kommer jag längre ifrån ljuden. En liten stund så, sen är det ljudpaus i nåt tyst rum. Sover alltid med öronproppar ( Happy ears, Apoteket) så jag inte vaknar av makens rumsterande mm. Ser jag på tv så stänger jag av ljudet i pauserna, det gör faktiskt skillnad. Musik har jag alltid älskat, men tål dåligt att lyssna på nu. Det funkar bäst i bilen, nån gång bara. När jag är riktigt trött får jag förutom tinnitusen sus i öronen, en sorts pulserande sus som kommer när jag anstränger mig. Kroppen verkar vara full av larmsystem, tycker jag, bara man lär sig lyssna på dem.
    kram Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för att du delar med ej! Jag ser också ljudöverkänsligheten som en del av kroppens alarmsystem - för mig ett av det känsligare systemen dom är väl värt att lyssna på - för ju ljudkänsligare jag är desto svårare får hjärnan att sortera vilket ger ännu mera trötthet och överbelastning. Det är som att tystnaden göt att hjärnan får möjlighet att hämta ikapp - inte nödvändigtvis öronen i första hand. Kram!

      Radera
  6. Åh! Det här igen! Folk är så fantastiskt dumma! Läkare, att vänja sig och öka. Ibland undrar jag om någon enda fattar något alls! På de länkar du har ute från den här sidan om hjärntrötthet från Göteborg, så står det att: DET GÅR INTE att forcera fram mer aktivitet när man har hjärntrötthet! Att hjärnan då kräver absolut tystnad och total vila, helst i mörkt och knäpptyst rum. Ja det står i hela den sidan GU. Vad den nu heter igen.

    Detta gäller även ljud! DET GÅR INTE att forcera och tillvänjas och SKA INTE göra det. Men läkarna är rent dum i huvudet. Ja man ska inte säga så. Men de tror att det är bara psykiskt och att tillvänjning är bästa metoden! Det är FEL i dessa fall. Det GÅR NTE. Då ökar känsligheten.

    Detta är samma generalfel som ges vid ME, att bara man sätter i gång att träna så mår man bättre. Men de med ME blir jättesjuka av träning om den inte är extremt anpassad.
    Men det vill ju läkarna inte ens lyssna på utan tycker att man är psykiskt svag och vek, och behöver pushas.

    OM de kunde läsa på att det GÅR INTE att forcera aktiviteter vid grav utmattningssyndrom, eller överbelastningsansträngning. Men tyvärr tror de ju att allt är inbillningssjuka bara, men så är det inte.
    Tyvärr funderar jag dock på samma problemställning jag, hur man ska tåla mer. Men det är bara att inse att DET GÅR INTE att forcera vad än okunniga läkare och terapeuter säger utan total vila är det enda som hjälper, och total tystnad. Tyvärr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack flr att du delar med dej!
      Nu handlade ju inte råden som jag hittade på nätet om ljudöverkänsligheten vid utmattning - utan vad jag förstod ljudöverkänsligheten hos en i övrigt frisk person, därför ställde jag frågan till er här om ni med andra överbelastningssymptom fått råd just kring ljudöverkänsligheten.

      Radera
  7. Jag håller helt med både dig, Malin och alla andra som skrivit. Min ljudkänslighet hänger helt och hållet ihop med mitt allmänna tillstånd. Perioder då jag är svagare och har låg grad av tolerans är ljudkänsligheten som störst/värst. Att höra någon vissla är fruktansvärt! Perioder då jag är allmänt starkare och generellt tål mer både fysiskt och kognitivt minskar ljudkänsligheten väsentligt. Så, håll dig till vilan och avskärmdheten tills du automatiskt pallar mer! Som du redan gör. Sedan är ju magnesium och zink viktiga beståndsdelar för nervsystemet och hörselfunktionen. Du kanske redan tar dessa? Jag tar magnesiumdos på 375 mg men vid en forskningsstudie för just tinnitus använde de 532 mg. Vill man ta den högre är det i så fall bara för någon månad. Den jag tar använder jag dagligen. Ang zink behöver jag 30 mg per dag. Har testat 15 mg under några månader vilket slutade med konstaterad zinkbrist vid blodprov och en mängd bristsymptom... Ett elände att kroppen inte klarar av att hålla normala nivåer av det den behöver! Man måste själv stödja på alla sätt och vis...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carro och tack för att du delar med dej!
      Ja, det du och de andra skrivit här bekräftar ju bars min egen känsla. Det jag tänker är att när det gäller behandlingen av stressutlösta utmattningsbesvär handlar råden om hur man ska hantera stress på ett annorlunda sätt. Sällan handlar råden om hur man ska hantera och ställa sej till de mycket besvärande symtomen som ställer till det i vardagen...
      Kram!

      Radera
  8. Jag har inget bra råd att ge tyvärr, men har samma problem (känslig för ljud, synintryck (framför allt rörliga sådana), ljus, dofter och vibrationer). Precis som för flera andra blir det värre ju tröttare jag är. Det enda som egentligen hittills haft någon effekt för mig är vila både före och efteråt, med total avsaknad av intryck.

    Har testat öronproppar men tycker det är lite "läskigt" (svårt att riktigt förklara varför), och de stoppar heller inte vibrationerna av eventuella ljud. Då föredrar jag - hur motsägelsefullt det än låter - att använda hörlurar med avslappningsmusik på låg volym (vid tillfällen som om jag t ex måste göra ärenden på stan, åka kollektivtrafik osv). Då har jag "kontroll" över de ljud som når öronen samtidigt som jag har något att fokusera på. Givetvis når många intryck in ändå och jag blir fortfarande oerhört trött efteråt, men jag kan klara av själva situationen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jenny!
      Jag är oxå ljuskänslig, har svårt för solglasögon men försöker tänka på att ta keps om jag ska till någon affär, för att skärma av de obehagliga spottarna och lysrören. Det där med att själv välja brus/ljud via hörlurar vet jag att många med NPF har nytta av (vet att det finns någon studie på just det) när det gäller att öka möjligheten att hålla fokus. Jag är inte heller någon fan av öronproppar - gillar inte känslan a att sitta i en bubbla...men om det hjälperej att kunna sitta med på en stökig familjemiddag så tar jag gärna bubblan...

      Radera
  9. Ja! och jag svarade utifrån min EGEN erfarenhet om ljudkänslighet! OCH det är DU själv som lagt ut länkarna från GU om hjärntrötthet! Där det står att man kan INTE forcera saker eller utöka med mer aktivitet. Att rådet från läkare ofta är att försöka vänja sig vid ljud och utöka. MEN det är fel! Du läste kanske inte tillräckligt vad jag skrev i mitt svar Malin?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej förlåt jag missuppfattade dej då jag tyckte att du pratade generellt om dumt folk och läkare. Du låter så arg, min vilja var inte att starta krig mot människor som inte förstår utan jag ställer mej frågande till varför det finns så lite "råd" om ljudöverkänsliget pga utmattning. Mvh

      Radera
  10. Jag är arg! MEN ALDRIG ALDRIG på dig!! Nej det jag låter arg på är att många läkare inte sätter sig in i hur det är att leva med ljudkänslighet. Jag har själv ljudkänslighet och har läst på en hel del om det och i de länkar du har från GU, Göteborg tror jag de är, där de tar upp om hjärntrötthet, så står det mycket tydligt att den sorts trötthet går inte att forcera med mer aktiviteter, och detsamma är det med ljudkänslighet.

    Det går alltså inte att låtas vänja sig mer och mer vid dem, för detta handlar om ett totalt utmattat system. För både dig och mig, och då går det inte att pressa sig till saker oavsett vad andra ger för råd sas.

    Din fråga är helt korrekt ställd! Det jag önskade precis som du är att någon faktiskt tar sådana här saker på allvar. Allt hänger i hop. Det är inte enskilda delar av kroppen utan en enhetsbild.

    Nu finns det också fenomen som heter hyperaccusi, vilket betyder att nervsystemet har blivit "allergiskt" mot vanlig ljudnivå, och vissa ljud kan upplevas som skärande högt, fast det egentligen inte är det sas.
    ungefär som att människor hör en armbandsklocka! Ticka osv. Alltså att man får superhörsel, sensoriskt. Men det är INTE den typen av ljudkänslighet jag lider av. Utan mer sammantaget. Tex att gå in i en affär där det spelas hög musik. Då kan jag få den här totala energiförlusten genast. Där jag inte har mer ork öht den dagen utan måste ligga i absolut knäpptyst rum utan stimuli öht. Ingen tv stereo, pc, med mer. Inte heller andras prat sorl osv.

    Men detta har precis det du säger, med utmattningen att göra, inte att vi är överkänsliga såsom de med NPF mot ljud.

    Det finns ytterligare ett fenomen, som heter misophoni, som också är en sorts ljudkänslighet. Men då är den som en betingad reflex, inlärd mot något visst ljud som andra inte stör sig på, att det har blivit mer medvetet i systemet sas, och vi kan reagera specifikt på det.
    Det är lite så min ljudkänslighet har blivit. Jag kan bli tokgalen, som en rabiat hund när bilar varvar upp och far förbi med vrålande däck och motor. Jag känner mig skitarg trots att ljudet bara är tillfälligt.

    Men jag har också väldigt svårt för klamp i trappor, bäbisskrik, släng o smäll i dörrar eller att folk rumstrerar om med möbler etc. Samt att höra tv etc från andra grannar när jag har knäpptyst själv. För på något sätt stör det hela min dålighet och jag blir störd i min vila och återhämtning.
    På ett verkligt jobbigt sätt. Andra säger: men herregud, det är väl bara att strunta i det. Nej men jag kan verkligen inte det. Det är som mina sinnen tappat filtret att stänga av o sortera bort ljuden.

    Inte såsom NPF folket att de kan överhöra samtliga samtal i rummet, nej det är inte så heller. Men om jag vaknar till i ett dåligt mående pga någon smäller igen en dörr högt någonstans kan då göra mig arg, trots att jag mycket väl vet att man måste "tåla" ljud på dagtid.

    Men det hjälper inte mig för jag blir superstörd ändå, och mot den typen av ljud hjälper heller inte öronproppar, för dunket går igenom propparna. Samt att jag känner; jag ska inte behöva öronproppar i mitt eget hem när jag har knäpptyst!!

    Så ja jag förstår dig fullt ut vad du menar med att du knappt orkar höra din egen röst när du är som sämst.

    Men det är precis detta jag är så arg på vården, inte alls generellt att varför kan de inte uppfatta hur dåligt och illa ställt det är? Varför ska det alltid bedömas som att man är så gott som psyksjuk när man tar upp sådant här?

    Det är som om det öht inte existerar och de kan inte ens förstå vad man pratar om, utan att tycka att man är helt kufisk och konstig. Eller då ge råd som att, det är inte bra att stänga ut ljuden utan man ska snarare vänja sig. Men varför kan inte just läkare förstå kropp och själ? De är inte separerade enheter och detta kommer av överbelastningsbesvär, inte ja jag vet inte.

    Förlåt nu blev det ett jättelångt svar. Men jag kände att jag var skyldig dig det så du inte tror det är riktat mot dig! Absolut inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Hoppas att du får en "tyst" och återhämtande sommar framöver!

      Radera
  11. Känner igen mig så.. Satt på jobbet och kunde höra mina kollegors röster, ca 10 m åt ena hållet och 4 personer varav en person som verbalt misshandlat kollegor och sen 3 personer på andra hållet varav en alltid spelade hög radiomusik.. Plus alla som gick förbi rummet..

    Sen hemma hade jag problem med höga skrammel, oljudet av fryslådor som dras ut och in ur den ofrostade frysen.. Suck..

    Men nu är det betydligt bättre..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, att vara överkänslig för ljud (och andra sinnesintryck) innebär ju stora svårigheter i vardagen. För mej är ett stort problem att hjärnan inte orkar sortera utan tar in allt på en gång - då blir det lätt overload!

      Skönt att det är bättre nu? Vad berodde din ljudöverkänslighet på?

      Radera
  12. Nämen! Här googlar jag i desperation på ljudkänslighet och hittar detta först!
    Hade helt missat detta inlägg. Bra tankar här i kommentarerna också.

    Min ljudkänslighet är hemsk nu, på gränsen till outhärdlig. Jag är ju hemmabunden dessutom och kan inte få ro nånstans i lägenheten pga alla ljud.

    Kollar jag i mina anteckningar från förra våren är det samma desperation, men i år har jag ännu mindre tolerans psykiskt sett.
    Jag är kraschad sen ett tag tillbaka rent allmänt och då orkar inte kroppen mer ljud. Och ljud gör mig ännu mer utmattad.

    Har alltid varit ljudkänslig, men senaste året har det blivit på ett annat sätt. Inget filter alls känns det som. Förutom att jag mår illa av vissa ljud, oberoende av hur högt, så hör jag mer nu, sånt jag inte borde höra.
    Portar som slår på andra sidan gatan trots stängt fönster, fågelkvitter från klockan 4 till kl 11 på kvällen.
    Grannar, hur dom går eller tappar saker i golvet. Sånt jag inte reflekterat över innan.
    Att det knäpper i fönstret när det blir varmt, hur det blåser osv.

    Känner även av vibrationerna av ljuden så öronproppar hjälper inte och förstärker dessutom vissa ljud ännu mer. Samt att jag istället hör min hjärtklappning.
    Jag får dessutom migrän av dom, är oerhört känslig i öron och ytterörat (hade ju nyligen trycksår på örat som du vet, 3 månader innan den försvann).

    Just nu har jag inte tinnitus men i perioder tillsammans med ljudkänsligheten.

    Känsligheten för ljud varierar för mig och säger som ni andra att det hänger ihop med allmänmåendet och övrig belastning.
    Men våren är verkligen värst och där tror jag fler saker spelar in för mig. Jag är extra belastad rent allmänt pga svår pollenallergi, immunförsvaret har fullt upp och kroppen är extra utmattad. Men jag tror även att kroppen även är mer 'svullen' och spänd pga allergi och att det inte behövs mycket för att trycket ska ändras i öron och trumhinna och som då påverkar hörsel och ljud.

    Förutom pollen så ökar även ljuden tror jag. Gräsklippare och trädgårdsmaskiner i full gång, en himla massa flyttfåglar, liv och rörelse så fort det blivit lite varmare och folk kommer ut och låter på alla möjliga sätt.
    Ett konstant brus och en ljudförorening som jag tror höjs lite på våren. Kanske inget man skulle urskilja som 'frisk', men som blir påtagligt för ett känsligt nervsystem.

    Min man tog faktiskt upp detta med min läkare häromdagen och sa hur illa det är med mig nu, både gällande ljud och ljus. Och trots att han är psykiatriker i grunden så trodde han att det mycket väl kunde vara pollen som ställer till det för mig just nu, som en extra belastning för kroppen.

    Jag har varit lite rädd att stänga av helt, tänkt att jag bara blir känsligare då, men det är nog väldigt viktigt med vila och avskärmning för att kunna återhämta sig. Men jag vet inte riktigt hur det ska gå till i mitt fall som inte kan stänga ute ljuden på nåt sätt. Och det skrämmer mig.
    Längtar till kortare dagar då jag åtminstone får sova ut utan att väckas av både ljuset och fåglarna, som det är nu vaknar jag och är på helspänn även om jag lyckas somna om lite i omgångar.
    Och dålig sömn ger ju ännu mer känslighet resten av dagen.

    Sen undrar jag lite över detta med hjälp fr vården, skulle man t ex kunna få bostadsanpassning för det? Isolering?
    Skulle åtminstone önska dämpande mattor hos grannarna. Får fundera vidare och bara härda ut nu.

    Vissa stunder på dygnet är lugnare, dovare fågelkvitter och om det regnar och bara jag är hemma i hela trappuppgången. Underbara stunder. Hoppas återhämta mig på dom stunderna.

    Tack än en gång för att du tar upp så viktiga saker! Skulle vara intressant att höra hur alla har det nu med ljudkänsligheten såhär ett år senare : )

    Kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar. Och kul att googlingen ledde just hit! :-)

      Det är så intressant att höra det jag själv upplever med någon annans ord. Det låter som att du är generellt känsligare än mej - men din beskrivning av hur vibrationerna också är ett problem är väldigt intressant. Jag är jättekänslig för just vibrationer. Och de är väldigt svåra att komma undan.

      Jag har själv aldrig haft något bostadsanpassningsärende - eller hört om något - gällande ljudkänslighet. Men jag tycker verkligen att det är ett ärende som borde prövas. Jag tänker att det finns konkreta saker som går att göra - byta fönster med mer ljudisolering, byta ytterdörr, och även isolera väggar ytterligare om det behövs. Ta upp samtalet med din arbetsterapeut - hänvisa till din diagnos och den extrema intryckskänslighet som följer med ME.

      Tänker också att brusreducerande hörlurar borde finnas att få utskrivet som hjälpmedel. Men vet inte om det finns någonstans. Har inga själv men har testat och de tar helt klart bort mycket brus - har sett att det också finns in-ear-varianter. Men de är alla väldigt dyra.

      Kram! <3

      Radera
    2. Tack för svar! Får fundera en sväng till på detta, har i nuläget ingen arbetsterapeut och det bär så emot att ta upp detta, det är samma visa varje gång, om jag inte orkar göra besök hos dom så blir det inte något.
      Har fått tjata mig till hembesök men det sitter långt inne, dom fattar fortfarande inte hur sjuk jag är.
      Angående brusreducerande så funkar inte det eftersom jag är så känslig i både ytter- och inneröra, både av tryck men också av att det blir varmt. Får så lätt sår som inte läker.

      Får fundera lite till på detta!

      Kram <3

      Radera
    3. Synd att du inte har en etablerad kontakt längre. :-( Och detta med krav att en måste komma på besök istället för att de gör hembesök! I min värld är just hembesök en arbetsterapeuts signum. Det är i hemmet (el på jobbet) vi ska vara - där aktivitetsbegränsningen uppstår! Fundera - och tänk högt med mej om du vill. Kram!!

      Radera

Om varför jag inte använder begreppet kroniskt trötthetssyndrom

Det var varit mycket i media om ME/CFS den senaste tiden, vilket är glädjande. För ju mer uppmärksamhet sjukdomen ges och ju mer relevant f...