måndag 14 september 2015

Den kumulativa effekten - eller om snöbollen som växer

Ni vet de där komiska barnfilmerna där man ser en snöboll som rullar ner för en backe, som bara växer och tar med sig allt i sin väg - och när den till slut stannar är den gigantisk med en massa konstiga saker som sticker ut här och var?

Bild från en film om Pingu
Just så är livet som belastningskänslig. 

Bristen på fungerande återhämtning gör att allt du är med om under en minut, timme, dag, vecka eller månad plussas ihop utan möjlighet till nollställning emellanåt. Den kumulativa effekten försvårar eller omöjliggör aktiviteter på regelbunden basis, beroende på förståelse och förhållanden. Något som fungerar en stund under en dag kanske inte går att genomföra längre stunder under dagen, dagen efter, eller ens veckan efter. Allt beroende på hur mycket eller lite belastning kroppen tål och hur mycket övrig aktivitet som genomförs under samma period. 

När jag pratar om aktivitet så är det allt som händer under en dag, och även till viss del under natten eftersom återhämtningen fungerar så dåligt. Det gäller tråkiga och roliga aktiviteter, självvalda eller påtvingade - lika mycket som ställtid och dötid (se tidigare inlägg). Vi får heller inte glömma i detta sammanhang att det som en frisk person räknar som vilsamt kan vara mycket ansträngande för en belastningskänslig person. 

Det är svårt att förklara hur det är att leva med belastningskänslighet och begränsad energi. Christine Miserandino har skrivit en text som heter "The spoon theory" som beskriver hennes upplevelse av och försök till förklaring om hur det är att leva med begränsad energi och kronisk sjukdom. Den är mycket läsvärd och ett bra redskap för att försöka få någon annan att förstå. 

Jag har också gjort mina försök till beskrivningar tidigare och jag vill avsluta detta inlägg med ett av dem:



Hur upplever du att det är att leva med snöbollen som växer? Fick detta inlägg dej som inte lever med begränsad energi att förstå lite mer? Fick inlägget dej att vilja dela med dig något annat! Lämna gärna en kommentar här nedan! 

4 kommentarer:

  1. Belastningskänslig var ett nytt ord för mig. Har mer tänkt på aktivitetsnivå. Mycket intressant inlägg! Och igenkännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Belastningskänslig är det ord min sjukgymnast använder om mitt "tillstånd". Mitt nervsystem är överbelastad och uppretat genom min centralt sensitiserade smärta - vilket gör mig känslig för fysisk belastning - men även för annan typ av belastning exempelvis stress.

      Radera
  2. Så bra beskrivning. Jag har ju levt som belastningskänslig hela livet utan att veta det. Sedan jag fick barn är det just som du beskriver att nervsystemet är som uppretat. Har svårt med stress och kan brista i tålamod.
    /Kristina

    SvaraRadera